„Úžasná zpráva! Praha má 2. nejlepší veřejnou dopravu na světě!“ pochvaluje si pražský radní Zdeněk Hřib (42, Piráti) na sociálních sítích, kde často sdílí vlastní fotografie, na nichž zdolává cesty metropolí městskou dopravou (MHD), ale také tu je na koloběžce, na kole, v metru...

„Že prý takhle nikdo s notebookem nejezdí. No jak vidíte, já to tak dělám normálně – v metru i třeba v tramvaji. Když třeba jezdím metrem do centra z Hájí, kde bydlím, je to přes půl hodiny jízdy,“ napsal také. Blesku ale v pondělí sdělil: „Určitě jsem nikdy nikde neřekl, že využívám takřka výhradně MHD. Služební automobil mám stále stejný jako v minulém volebním období a v případě potřeby jej sdílím i se třemi dalšími radními za Piráty.“

Překvapivé je totiž zjištění, že za sedm měsíců po nástupu do funkce radního pro dopravu najezdil služebním vozem a dalšími dvěma dohromady 15 252 km. Za toto období také řidič služebního vozu vykázal 251,15 hodin přesčasové práce s tím, že vozidlo dle dokumentu magistrátu slouží radnímu od pondělí do pátku, a v případě potřeby pracovních záležitostí i o víkendech a svátcích. První číslo tak znamená, že průměrně vůz měsíčně za 20 dnů najezdí takřka 2179 km, tedy více než 108 km za den! Zhruba taková je vzdálenost z Prahy do Litvínova.  

Opozice: Je to pokrytec  

Že radní káže vodu a pije víno, tvrdí opozice i koaliční partneři. „To ten vůz jezdí za ním tím metrem nebo jak?“ podivoval se jeden z nich, který si však nepřál být uveden. Nad spanilými jízdami Hřiba se zamýšlí i Patrik Nacher (48, ANO). „Možná vysvětlení jsou dvě a nevím, které z nich je horší. První, že pan náměstek je pokrytec – fotí se v MHD, a přitom jezdí autem. Druhé, že jeho vozem jezdí někdo jiný. Měl by tedy jasně vysvětlit, jakým způsobem využívá služební vůz,“ řekl Blesku.  

Pane radní, nesedí to  

Kam a kdy služebákem Hřib cestoval? Blesk srovnal veřejný kalendář radního s knihou jízd. Například 12. června měl najezdit 99 km, dle kalendáře ale většinu dne trávil na magistrátu. Rovných 100 km ujel služebák 22. července, tedy v sobotu, kdy žádné povinnosti radní v kalendáři uvedené nemá. Dalších 89 km měl najezdit 14. srpna, i v tento den se ale dle kalendáře takřka nehnul z jednání. Opět 89 km pak ujel služební vůz 27. srpna v neděli, kdy v kalendáři stojí jen dvě soukromé schůzky.  

Co na to radní?  

Blesk požádal radního o vyjádření. „Knihu jízd k dispozici nemám a nikdo mi ji nepředkládá. Můj diář je dostupný na internetu, takže co kde a kdy dělám, je veřejná informace. Řidič spadá přímo pod odbor služeb (ne pod můj sekretariát) a práci mu kontroluje příslušný ředitel odboru,“ sdělil Hřib Blesku. „Výkazy přesčasu mi tudíž řidič také nepředkládá a já je neschvaluji, nicméně předpokládám, že jsou to přesčasy kvůli mým pozdním večerním jednáním a víkendové práci, kdy na rozdíl od běžné cesty do práce v MHD ve všední den využívám i služebního řidiče. Nikdy jsem se ostatně netajil tím, že kombinuji různé způsoby dopravy (MHD, pěší, cyklo i auto). Například tento týden, až bude zastupitelstvo, pojedu domů nejspíš také služebním vozem, protože zastupitelstvo pravidelně končí v nočních až ranních hodinách, a to už metro nejezdí. Řidiči se za to nepochybně budou počítat přesčasové hodiny, protože to bude zjevně mimo běžnou pracovní dobu,“ pokračuje Hřib.  

„Nepracuji pouze ve všední den, ale pravidelně i o víkendech. Jednak si musíte uvědomit, že jde vždy o cestu tam a zpět, takže je nutné to (počet najetých kilometrů, pozn. red.) dělit dvěma. Nelze rozhodně tvrdit, že ten celkový nájezd jsem najezdil já osobně. V celkovém nájezdu jsou i cesty řidiče z domova do práce a zase z práce domů, kde je ten vůz přes noc garážován. Dále si například řidič jezdí trasu do vzdálenějších lokalit nejdříve předem prohlédnout, aby se tam pak nemusel zdržovat, nebo zbytečně nebloudil a nehledal parkování. Program je totiž v průběhu pracovního dne často velmi nabitý a není možné se zpozdit ani o minuty.“  

Hřib dále uvedl, že obecně používá služební automobil pro služební cesty na jednání mimo město včetně zahraničních cest, cesty do okrajových městských částí a případně pro cesty z práce domů, pokud skončí v práci pozdě (tedy mimo dopravní špičku). „Plus s ním tedy mohou jezdit ti další radní. Do práce v dopravní špičce jezdím prakticky vždy metrem – ostatně i na sociálních sítích mí píšou lidé, že mě tam pravidelně potkávají. Ještě jako primátor jsem snížil počet svých služebních řidičů i služebních aut ze tradičních dvou pouze na jednoho řidiče s jedním autem. Nikdy jsem netvrdil, že autem nejezdím - pouze jej považuji za nevhodný pro cesty po centru města ve špičce, když existují prostorově efektivnější způsoby dopravy. To není o tom, že bych auto jako dopravní prostředek paušálně odmítal. Podobně jako v pohorkách jdete na výlet do přírody, ale po příchodu domů si je zujete a v obyváku chodíte v papučích. To není výraz toho, že paušálně odmítáte boty, ale že jste civilizovaný člověk,“ uzavřel Hřib.

Fotogalerie
16 fotografií