Parkování je v Praze, především pak v jejím historickém centru, nekonečný problém. Ani není divu, počet Pražanů každoročně roste, s nimi i počet aut a historické centrum české metropole logicky není nafukovací. A tak se na sociálních sítích navzájem obviňují uživatelé aut s lidmi, kteří by raději než parkoviště měli v centru prostor, kde by mohli trávit čas. Nezřídkakdy se také objevují fotky špatně zaparkovaných aut, ale i dodávek, tedy především zásobování a kurýrů a celá situace začíná být neudržitelná.

Hlavní město se přeplněné centrum snaží řešit několika způsoby, například stavbou záchytných parkovišť na kraji města, ne všichni jsou ale ochotni pro své pochůzky po Praze používat MHD. Co se týče zásobování, zřídila Praha dokonce i dvě depa pro cargokola, která by měla pomoci s doručováním a zásobováním na tzv. posledním kilometru, takže především v centru Prahy.

I když můžeme říct, že nástin jisté koncepce je patrný, v ulicích Pražané žádné zlepšení neregistrují. Stále mnoho řidičů parkuje tam, kde nemá, a městská policie kvůli nedostatečným personálním kapacitám ani nestačí viníky pokutovat.

Pomůže časomíra?

Nyní Praha zkouší systém, který by mohl pomoct špatně zaparkovaná auta řešit účelněji. „Často se stává, že lidé obsadí parkovací místa vyčleněná pro zásobování neoprávněně na příliš dlouhou dobu. Následkem toho se pak parkovací problémy násobí, protože při zavážce nemají řidiči kde zaparkovat a bohužel pak vjíždí například na chodníky,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). Při parkování na chodníku pak vadí logicky chodcům, ale samozřejmě chodníky samotné i ničí, protože nejsou konstruované na takovou zátěž, to stojí Prahu další peníze na opravách.

„Praha 1 teď ale testuje v Palackého ulici projekt, který by mohl situaci zlepšit. U parkovacích míst před poliklinikou je na digitální tabuli měřeno ve skutečném čase, jak dlouho tady auto stojí. Případné překročení doby stání je tak viditelné na první pohled. Osobně to vnímám jako velmi užitečné řešení. Proto jsem rád, že pokud se opatření osvědčí, plánuje Praha 1 rozšíření této technologie na přibližně dvě desítky dalších míst. Součástí projektu navíc budou kamery, přes které městská policie může rovnou zaznamenat hříšníky,“ uzavřel Hřib.

Video
Video se připravuje ...

Anketa do debaty - doprava v Praze Pavlína Horáková

Fotogalerie
33 fotografií