Provozovatelé navíc ani nemusí žádat například městskou část o povolení, zda mohou sdílené dopravní prostředky na jejím území nabízet. Situace je ale v posledních letech poměrně vyhrocená, neustálý slalom mezi odloženými koloběžkami Pražany přinejmenším unavuje a irituje, proto se hledá cesta, jak systém nastavit.

Rozdílná pravidla

Nyní každý provozovatel musí jednat s městkou částí samostatně, což není úplně ideální. „Pro nás by bylo nejlepší, kdyby se celá Praha usnesla na jednotném systému. Chtěli jsme se vyvarovat jednání po jednotlivých městských částech, které mají odlišné požadavky. Třeba Praha 3 maluje piktogramy na zem, aby lidé koloběžky odkládali na správná místa,“ vysvětluje manažerka veřejné politiky Boltu Lucie Krahulcová.

Nový projekt nyní spustila Praha 2, která vymezuje přesná místa, kde bude možná sdílená kola a elektrokoloběžky odložit. Zároveň je v ní také vytyčen počet míst, kde je jízda zakázaná, nebo kde je povolená jen s omezenou rychlostí. Primárně se jedná o parky či náměstí. To je novinka.

Úplný zákaz vjezdu koloběžek do městské části nelze přikázat. „Právě po jednáních s Prahou 2 budou určena místa, jako je Grébovka, kde se koloběžky samy vypnou nebo razantně sníží svoji rychlost. Ale snažíme se tyto kroky příliš nerealizovat,“ vysvětluje Krahulcová.

Samotné koloběžky mají ve svém systému označená místa, kde je lze parkovat, ale podle Krahulcové GPS není v ulicích centra města úplně přesná, a proto dochází k tomu, že se koloběžky povalují všude možně. Ideální místa pro parkování jsou tzv. dopravní stíny, například u přechodů, kde nesmějí parkovat auta, ale koloběžky by mohly. Problém ale je, že každé takové místo musí schválit policie, ani tady neexistuje jednotný postup.

Začne je Praha odtahovat?

Praha vnímá kritiku sdílených koloběžek dlouhodobě, proto na posledním zastupitelstvu jednala i o možnosti, že by stroje, které překážejí, nechala Praha, respektive Pražské služby odtáhnout.

Podle pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) však zatím není jasné, jestli je takový postup legální. „Nejdříve si musíme nechat zpracovat právní analýzu, případně navrhnout změnu zákona.“ S tím souhlasí i primátor Bohuslav Svoboda (ODS). „Návrh je sice věcně správný, ale funkčně nesprávný,“ uvedl.

Špatná infrastruktura

Obecně bikesharingové společnosti kromě nejednotných podmínek vidí i jako velký problém nedostatečnou cyklistickou infrastrukturu. „Když lidé jezdí na chodnících nebo napříč parkem, měl by to být pro radnici impuls věnovat se tomu, proč to tak je. Většinou je to z důvodu bezpečnosti,“ myslí si Krahulcová s tím, že se snaží na jednotlivé radnice, ale hlavně na Prahu co nejvíc zatlačit, aby nad cykloinfrastrukturou přemýšlely koncepčně.

Fotogalerie
20 fotografií