Obec Tursko nedaleko Prahy patří mezi lokality, kudy v pravěku proudily dějiny, proto není žádným překvapením, že když zde koncem srpna 2021 dělníci bagrem hloubili díru, narazili na hrob ženy ve středních letech z mladší doby bronzové. Na místo proto přivolali odborníky. „Ostatky se nacházely zhruba metr pod zemí. Na kostře byly patrné silně vyvinuté svalové úpony, což poukazuje na velice fyzicky namáhavý život. Nejvíc nás překvapilo, že zesnulá ležela v poloze čelem k zemi, s rukama složenýma pod břichem a s rozhozenými dolními končetinami,“ řekla Blesku archeoložka Lucia Mattiello.

V kontrastu s prazvláštní polohou nebožka disponovala bohatou výbavou na věčnost. V hlíně dřímaly čtyři velké zachovalejší nádoby a u nich ještě další tři roztříštěné. Tedy v celkem sedmi kusech keramiky se během pohřbu pravděpodobně nacházela objemná potravinová obětina. Můžeme se domnívat, že se jednalo o obilné kaše, přírodní plodiny, kvašené nápoje či dokonce maso, na které poukazuje 18 zlomků zvířecích kostí v jámě u ženy taktéž objevených.

Nález datujeme do éry tzv. knovízské kultury, konkrétně 1100 až 1150 př. n. l. V tomto období se za řádný pohřeb považovalo zpopelnění a uložení popela v keramické nádobě do země. Způsob pochování tak absolutně neodpovídá tehdejším zvyklostem,“ podotkla vědkyně s tím, že pokud nedošlo ke kremaci ostatků, bylo zvykem zesnulého uložit na bok či záda.

„Přivádí nás to zamyšlení nad aspekty pro nás těžko pochopitelného rituálního počínání pravěkých společností. Je zřejmé, že duchovní svět populace mladší doby bronzové byl daleko rozmanitější a mnohovrstevnatější, než za současného stavu poznání dokážeme popsat,“ shrnula Lucia Mattiello výsledky bádání svého týmu, který také tvořily vědkyně Andrea Němcová a v neposlední řadě Petra Beran-Cimbůrková. Protože se nález opravdu vymyká tomu, na co jsou archeologové běžně zvyklí, přináší řadu nejasných otázek, na které lze odpovědět stovkami možných interpretací. Lucia Mattiello nastínila několik z nich. 

Interpretace 1: Obávaná, snad i krutá

„Můžeme se domnívat, že zemřelou pohřbili na břiše, protože se jí báli a nechtěli, aby se po své smrti vrátila a škodila. Ze středověkých pramenů víme, že právě tato obrácená poloha čelem k zemi měla zabraňovat duchu obávaných jedinců k návratu zpět na svět. Mohla mít za života zvláštní schopnosti, mohla být považována za čarodějnici a tak podobně. Milodary ji obklopili možná proto, že si ji nechtěli rozezlít.“

Interpretace 2: Nesplněný úkol

„Třeba byla takto pochovaná z důvodu nesplněného úkolu na tomto světě. Proto nemohla být řádně zpopelněna. Snad měla ještě za úkol postarat se o potomky, či se někomu za něco odvděčit, nebo se měla ještě za něco pomstít?“

Interpretace 3: Otrokyně či zajatkyně

„Také se tímto nepietním způsobem mohli pohřbívat otroci, zajatci, odsouzenci a jinak perzekvovaní jedinci. Proč by ale otrokyně dostávala na cestu do záhrobí potravinové dary je záhadou.“

Fotogalerie
32 fotografií