Žižkov je znám pro své příkré ulice, kopcovitý terén a pavlačové domy. Ještě jedna věc je ale pro Prahu 3 typická a to jsou na mnoha místech asfaltové chodníky, které už byly mnohokrát vyspravované, poslepované a přesto na nich zejí menší či větší jámy. Správu chodníků v Praze 3, stejně jako na celém území hlavního města, provádí TSK. Radnice nyní nechává chodníky ve velkém rekonstruovat. Upozornila TSK na ty pěší úseky, které jsou v nejhorším stavu.

„Přihlížíme rovněž k otázce četnosti rozkopávání chodníků. Pokud dojde k rekonstrukci určitého chodníku, chceme spolu s TSK, aby v nejbližších letech zůstal tento chodník zachován a neprobíhaly zde, nebude-li to z technických důvodů bezpodmínečně nutné, žádné další výkopové práce,“ sděluje Blesku tiskový mluvčí Prahy 3 Jiří Hannich. Chodníky, které tento rok prošly rekonstrukcí, by měly minimálně 5 let zůstat bez potřeby dalšího rozkopání.

„Finanční prostředky na běžnou údržbu v minulosti směřovaly výhradně do správy vozovek, nikoli chodníků. V rámci nově nastavené spolupráce s TSK se však podařilo docílit změny, aby v tomto ohledu byla i chodníkům věnována odpovídající pozornost,“ popisuje místostarosta Prahy 3 pro dopravu Ondřej Rut (Zelení). Opravy chodníků v Praze 3 stály letos TSK okolo 15 milionů korun na ploše o rozloze skoro tří tisíc metrů čtverečních. Získaly nové dláždění v podobě legendární kamenné mozaiky, někde se instalovala i nová obruba. Zatím proběhla rekonstrukce v šesti ulicích, další má TSK v hledáčku.

Velké plány

Začátkem roku 2024 se bude v pracích pokračovat. Jsou již vytipované ulice jako Ondříčkova vedoucí od „Jiřáku“ kolem Žižkovské věže na Olšanské náměstí, dále Vlkova ležící vedle stadionu FK Viktorie Žižkov nebo kraťoučká Chvalova ústící do Bořivojovy. Do budoucna plánuje Praha 3 také osázet ulice 101 novými stromy. Například v Husinecké by mělo být vysazeno celkem 26 nových javorů a jerlínu japonských. Ubylo by tím však 8 parkovacích míst. Podle Venduly Kellerové z Odboru ochrany životního prostředí Prahy 3 by se mohla všechna nová zeleň v ulicích objevit za 4 až 5 let.

Dopravní inferno

Kupu otázek však vyvolal velký cíl Prahy 3 nerozkopávat několikrát za sebou silnice Prahy 3 kvůli opravám, když lze opravy vyřešit najednou. Jen za poslední půl rok byl Žižkov jedna velká oprava na silnici. Nejpalčivější problém představovala už od prosince havárie vodovodního potrubí v ulici Olšanská na důležité křižovatce s Prokopovou a Jičínskou. Téměř po roce se páteřní křižovatkou nedalo projet. Opravné práce stály nervy nejednoho řidiče.

Na inženýrských sítích se momentálně pracuje od února v ulici Prokopova. Mimo toho je v současnosti Praha 3 rozkopaná ještě na dalších 6 místech. Není se čemu divit, že se kvůli opravám na komunikacích jak na Žižkově, tak v centru, snaží lidé volit jiné trasy.

Extrémem Prahy 3 pak byla situace v Seifertově ulici, kde kolony aut opakovaně v ranních špičkách zdržovaly až o 20 minut tramvaje směrem do centra. Proto je část obyvatel vůči snaze vedení Prahy 3 o maximální efektivitu spíše skeptická. Patří mezi ně i opoziční politici.

Praha 3 má však jasný plán, jak omezit zbytečné zábory svých silnic a dopravních tepen. Městská část na svém území povoluje správcům inženýrských sítí zábory jednotlivých částí vozovky kvůli výkopům a k tomu je potřeba sepsat smlouvu s TSK. „Právě TSK může zajistit, že žádný z vlastníků sítí nedostane od rozkopání chodníku další smlouvu, a to alespoň po dobu pěti let. Chodníky, které se nyní na Trojce opravují, tak již prošly výměnami sítí a v dalších letech zůstanou nedotčené,“ konstatuje Ondřej Rut.

Plané řeči?

Opoziční zastupitel Michal Papež (ODS) se diví, jak mají mnozí politici v programech, jak budou plánovat uzavírky. „Realita je ale taková, ať už Scheinherr (Praha sobě), Hřib (Piráti) nebo u nás v Praze 3 Ondřej Rut postrádají elementární schopnost koordinovat dopravní stavby,“ zlobí se. V případě problému prý distribuují odpovědnost na někoho jiného. „Jak si jinak vysvětlit nově zrekonstruované Basilejské náměstí, které se teď nanovo rozkope kvůli opravě vodovodního potrubí,“ dodává.

„Jako daňový poplatník zuřím. Jako politik apeluji, ať pánové začnou komunikovat, respektive ať pánové pracují a dělají méně PR,“ říká Michal Papež. Je to podle něho jediná  šance, jak taková selhání znovu neopakovat. Při efektivnějším plánování oprav by podle něho pomohla lepší komunikace mezi jednotlivými subjekty nebo koordinátor zodpovídající za dopravní uzavírky celé Prahy. Pak by mohla doprava v Praze správně fungovat. 

Fotogalerie
10 fotografií