Ve škole odedávna platilo, že čím lepší prospěch, tím lepší uplatnění. Znalosti a moudrost však nejsou to jediné, co by si děti ze škol měly odnášet. Stěžejní je také zapojení vlastní představivosti, fantazie a využití kreativity.Když se chceme v něčem zlepšit, musíme se v něčem změnit,“ zastává primátor hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti).

Rodičovský nezájem?

„Každá změna ale znamená vykročení z osobní komfortní zóny, což je ne vždy žádoucí. Pro vzdělání je to však nezbytné, tím spíše, že vzdělání je celoživotní proces. Je nutné, aby z našich škol odcházeli lidé-absolventi, kteří budou mít široké spektrum kreativních dovedností, protože takoví jsou potom nejžádanější zaměstnanci,“ vysvětlil primátor. Na rozvoj kreativity je však podle něho malá „poptávka“ u rodičů.

„Nemyslím si, že by implementace kreativity do vzdělávání bylo mainstreamové téma. Určitě ne natolik, aby se o ni rodiče zajímali,“ sdělil dále primátor. Rodiče obecně nahlíží na vzdělání prismatem vlastních zkušeností, kdy školu navštěvovali před desítkami let. „Trošku naivně si představují, že v jejich dětství bylo vše lepší tak, jak bylo, tudíž nevidí důvod pro hledání vylepšení, což je možná škoda.“

Změna za změnou

Otevřít oči nejen jim, ale i studentům, pedagogům či laické veřejnosti by proto mohl otevřít Světový týden kreativity a inovací, nad kterým hlavní město převzalo záštitu, a to především prostřednictvím Pražského inovačního institutu (PII). „Žijeme ve světě, který je definován změnou. Vyžaduje proto hledání nových řešení. Kreativita a inovace jsou důležité i při řešení běžných každodenních problémů,“ je si vědom ředitel PII Bohumil Kartous.

Týden, který začne během „velikonočního“ pátku 15. dubna a potrvá až do čtvrtka 21. dubna, se v Praze uskuteční řada akcí, které mají apelovat na širokou veřejnost v tom smyslu, aby byly kreativita, umění a inovace běžnou součástí vzdělání na základních a středních školách, aby byly součástí revize vzdělávacích programů. „Jednou z cest, jak podpořit tvořivost, tedy kreativitu a kreativní myšlení mladé generace, je větší propojení a zapojení umění a kultury do vzdělávání,“ míní náměstek ministra školství Jan Mareš.

Podle něho je nutné úzce spolupracovat s pedagogickými fakultami, aby se tento požadavek týkal budoucích učitelů. Právě ti mají na žáky a studenty vynakládat požadavky, co se projevení kreativity týče. S touto tezí našel zastání u Marcela Krause z Centra pro přenos poznatků a technologií Univerzity Karlovy. „Věda a umění mají společný základ. Co je spojuje, je kreativita. O ten základ bychom se totiž měli starat. Jde o novou strategickou surovinu 21. století. Pěstujeme ji, objevujeme ji od školky, pokračujeme přes základní školy, přes start-upy, nové technologie,“ vylíčil.

Dvě krize: Covid a válka

O tom, jak je nutné reagovat na nenadálé změny, které se promítají do výuky, svědčí dva dlouhodobé problémy, s nimiž se obecně česká společnost potýká. Jeden z nich je koronavirová pandemie, kvůli níž byly školy zavřené, výuka probíhala distanční formou. Druhým je válka na Ukrajině, kvůli níž do České republiky zavítalo už bezmála 300 tisíc uprchlíků, mezi nimiž je spousta dětí. Stát i obce pro ně hledají místa ve školách, přičemž jejich integrace kvůli jazykové bariéře není nejsnadnější.

„Kreativní vzdělávání může hrát v této situaci klíčovou roli,“ míní Katarína Kalivodová, která je ředitelkou Společnosti pro kreativitu a vzdělávání. „Může být efektivním nástrojem citlivé integrace ukrajinských dětí. Protože akcentuje spolupráci a akceptaci jinakosti. Pracuje s empatií. Skrze umění přináší rozmanité vyjadřovací prostředky, proto může být nástrojem prevence posttraumatických syndromů, agrese a konfliktů.“

Kreativní týden

Co konkrétního si tedy lze pod Světovým týdnem kreativity a inovací představit? V sídle PII v Jungmannově ulici například proběhne workshop na téma rozvoje tvořivosti pro pedagogické pracovníky a žáky základních a středních škol. Tamtéž v jiný den proběhne odpolední konference Tvořivost jako zdroj inovací a podstata vzdělávání, v Domě U Kamenného zvonu se uskuteční kulatý stůl na téma kreativní vzdělávání: výzvy a bariéry.

Podobných akcí se chystá celá řada – do projektu se zapojilo i Kino Přítomnost či Kampus Hybernská, kde se uskuteční kreativně vzdělávací ateliér. Vesměs všechny akce jsou zaměřené především na to, jaké jsou moderní trendy ve vzdělání a jak kreativní myšlení zapojit do výuky, ideální formou umění. „Usilujeme o to, aby téma kreativity bylo akcentováno silněji než dříve,“ uvádí radní hlavního města pro oblast kultury Hana Třeštíková (Praha Sobě). „Městská společnost Kreativní Praha dokončuje kulturní politiku pro Prahu, kterou zanedlouho bude schvalovat pražské zastupitelstvo. Spolupracujeme například s kreativním inkubátorem, který propojuje vysoké školy s oblastmi vývoje počítačových her,“ uzavírá radní.

Video
Video se připravuje ...

První den v brněnské škole s ryze ukrajinskými třídami Zdeněk Matyáš

Fotogalerie
11 fotografií