Kampaň „Neskákej mi pod kola“ spustil dopravní podnik před třemi lety. Cílem bylo cestující upozornit především na nebezpečí hrozící při srážce chodce s tramvají. Nyní chce dopravní podnik na tuto kampaň navázat a rozšířit povědomí o bezpečném chování během jízdy jak v tramvajích, tak v autobusech.

„V některých situacích v běžném provozu je například autobus občas nucen prudce změnit směr jízdy nebo brzdit. DPP proto apeluje na cestující, aby dodržovali přepravní řád a za jízdy se vždy drželi. Příčinou mimořádnosti může být právě i vstup chodce do dráhy autobusu nebo tramvaje,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

V rámci kampaně nechal dopravní podnik polepit některé autobusy a tramvaje výrazným červeným polepem. „Tím bychom rádi upoutali pozornost cestujících, aby dodržovali přepravní řád,“ uvedl vedoucí odboru marketingu a obchodu Josef Voltr. Na autobusech se také objeví slogany typu „Lehkovážný cestující tvrdě narazí“ nebo „Nemám pásy ani airbagy! Máš to pevně ve svých rukou?

Video
Video se připravuje ...

Takto dopadne člověk, který se za jízdy nedrží a tramvaj prudce zabrzdí. Veronika Foltová

Hlavně se držet a nekoukat do telefonu

Největší počet nehod se stává, pokud autobus musí rychle zabrzdit. Loni to bylo 82 případů, předloni pak 116. Mezi další příčiny srážek patří nepozornost chodců, kteří se místo na dopravní situaci soustředí například na svůj telefon nebo mají sluchátka v uších a neslyší. Problémem je také špatný odhad vzdálenosti, kdy se chodec snaží na poslední chvíli riskantně přeběhnout tramvajový pás. Tyto srážky se podle dat dopravního podniku nejčastěji stávají cizincům, kteří nejsou zvyklí na hustotu pražské hromadné dopravy.

Dopravní podnik vydal i řadu doporučení, jak by se cestující měli v jedoucím autobuse nebo tramvaji chovat. „Často dochází k tomu, že cestující nerespektuje světelnou a zvukovou signalizaci a začne nastupovat. Pak může dojít například ke sevření končetiny. Moderní autobusy mají systémy, které rozpoznají i sevřené prsty a řidič pak nemůže odjet. Starší vozidla ale tak vyspělou technologii nemají, může dojít ke skřípnutí ruky a přesto se autobus může rozjet,“ vysvětluje Martin Doubek, vedoucí odboru technická kontrola.

Dopravní podnik také upozorňuje rodiče, kteří cestují s kočárkem, že by ho měli stavět vždy po směru jízdy. „Pokud bude stát kočárek bokem ke směru jízdy, hrozí jeho převrácení. Důležité také je, aby se rodiče nedrželi jen kočárku, ale druhou rukou se přidržovali madla ve voze,“ doporučuje Doubek.

Video
Video se připravuje ...

Rozdíl mezi brzdnou dráhou autobusu a tramvaje při 40kilometrové rychlosti Veronika Foltová

Fotogalerie
13 fotografií