Rusové v Charkově zničili i tramvaje z Česka. Pražský dopravní podnik pošle nové zdarma
Ukrajinské město Charkov se stejně jako zbytek Ukrajiny už více než dva týdny brání ruské invazi. Při ruském útoku byla mimo jiné zasažena i vozovna tramvají a spolu s ní i české stroje, které do Charkova přicestovaly přímo z Prahy a Pražané je tedy moc dobře znají z ulic metropole. Pražský dopravní podnik už také oznámil, že další tramvaje Charkovu poskytne zdarma.
Ulice druhého největšího ukrajinského města Charkov od roku 2011 brázdí pražské tramvaje. V tomto roce pražský dopravní podnik (DPP) ukrajinskému Charkovu prodal prvních 10 vyřazených vozů. Šlo konkrétně o šest vozů Tatra T3M, jeden vůz T3SU a tři vozy T3SUCS. V následujících letech pak DPP prodával městu na severovýchodě Ukrajiny i další stroje.
Charkov se stejně jako zbytek Ukrajiny brání ruské válečné invazi a samotné město zažívá dnes a denně brutální ruské ostřelování. Už minulý týden ve čtvrtek ostřelovaly ruské síly jaderný výzkumný institut v Charkově, kde byl i experimentální jaderný reaktor. Raketa také zničila místní náměstí Svobody, kde je vládní budova, filharmonie i opera.
Jedna ze střel v pátek zasáhla i tramvajové depo Saltivka, ve kterém bylo hned několik tramvají, které Pražané znají z ulic hlavního města. Informaci o zničeném tramvajovém depu zveřejnil na svém twitterovém účtu nezávislý běloruský mediální projekt NEXTA sídlící v polské Varšavě. Pod tweetem se objevuje i několik českých komentářů. „Neměl jsem je moc rád, ale 30. března 2017 jsem na ní měl zácvik bez cestujících,“ posteskl si jeden z diskutujících. „Takovou smrt asi chudinka nečekala,“ přispěchal s odpovědí další Čech ve vlákně.
Na záběrech z depa je vidět například zničená tramvaj T6A5 evidenčního čísla 8648, která se v Charkově objevila až loni v závěru roku po více než dvaceti letech provozu v Praze. Dopravní podnik nyní nabídl ukrajinským partnerům, že až se situace uklidní, poskytne jim vyřazené provozuschopné tramvaje zdarma. Celkově má jít asi o 15 vozů typu T6A5 „Přepravu bude možné zrealizovat, až to bezpečnostní situace na Ukrajině umožní. Podle aktuální situace DPP ukrajinským partnerům nabídne i provozuschopné městské autobusy, které DPP v dané době již dále nebude potřebovat pro provoz v Praze či na příměstských linkách,“ uvedl dopravní podnik.
Počátkem tramvajové dopravy v Charkově byla, stejně tak jako v Praze, tzv. koňka. Do provozu byla uvedena 24. září 1892 a provozovala ji belgická společnost Société anonyme belge des tramways de Kharkoff. Tento provoz sloužil až do roku 1918 a spojoval místní nádraží s centrem města. V roce 1906 se pak objevila tramvaj elektrická, která vedla souběžně vedle koňky. Krátce po Říjnové revoluci se rozhodlo město Charkov koňku zrušit a přebudovat na modernější elektrickou verzi. V současné době je charkovská tramvajová síť dlouhá 200 kilometrů.
Děkujeme za pozornost, se kterou sledujete náš online přenos věnovaný konfliktu na Ukrajině a událostem s ním souvisejícím.
Další čerstvé zprávy můžete očekávat opět zítra ráno. Do té doby přejeme dobrou noc.
V nové koalici panuje podle předsedy ANO Andreje Babiše, šéfa Motoristů Petra Macinky a lídra SPD Tomia Okamury shoda na tom, že se k programovému prohlášení vlády vracet nebudou a nebudou jej upravovat podle požadavků prezidenta Petra Pavla. Macinka a Okamura to řekli novinářům krátce po dnešním jednání koaliční rady ANO, SPD a Motoristů.
Pavel ve středu požádal předsedu ANO o doplnění programového prohlášení vznikající koalice o postoj vlády k ruské válce proti Ukrajině, zahrnutí závazku plnění spojeneckých povinností v Severoatlantické alianci (NATO) a navyšování obranných výdajů.
V Karélii na severozápadě Ruska se zřítila stíhačka Su-30, dvoučlenná posádka zahynula, informovala dnes ruská média s odvoláním na ministerstvo obrany. To příčinu letecké havárie neuvedlo. Letoun byl podle ministerstva na cvičném letu, nebyl vyzbrojen a zřítil se na neobydleném místě. Stalo se tak okolo 19:00 moskevského času (17:00 SEČ).
Su-30 je víceúčelová stíhačka patřící do generace 4+. Je určená k ničení vzdušných, pozemních i námořních cílů, poznamenal list Kommersant. Za letouny páté generace bývají označovány nejmodernější „neviditelné“ stíhačky, tedy stroje, které lze obtížně odhalit radarem. Některými vlastnostmi se jim blíží stroje nacházející se mezi čtvrtou a pátou generací. Ve vývoji jsou letadla šesté generace.












