Rusové v Charkově zničili i tramvaje z Česka. Pražský dopravní podnik pošle nové zdarma
Ukrajinské město Charkov se stejně jako zbytek Ukrajiny už více než dva týdny brání ruské invazi. Při ruském útoku byla mimo jiné zasažena i vozovna tramvají a spolu s ní i české stroje, které do Charkova přicestovaly přímo z Prahy a Pražané je tedy moc dobře znají z ulic metropole. Pražský dopravní podnik už také oznámil, že další tramvaje Charkovu poskytne zdarma.
Ulice druhého největšího ukrajinského města Charkov od roku 2011 brázdí pražské tramvaje. V tomto roce pražský dopravní podnik (DPP) ukrajinskému Charkovu prodal prvních 10 vyřazených vozů. Šlo konkrétně o šest vozů Tatra T3M, jeden vůz T3SU a tři vozy T3SUCS. V následujících letech pak DPP prodával městu na severovýchodě Ukrajiny i další stroje.
Charkov se stejně jako zbytek Ukrajiny brání ruské válečné invazi a samotné město zažívá dnes a denně brutální ruské ostřelování. Už minulý týden ve čtvrtek ostřelovaly ruské síly jaderný výzkumný institut v Charkově, kde byl i experimentální jaderný reaktor. Raketa také zničila místní náměstí Svobody, kde je vládní budova, filharmonie i opera.
Jedna ze střel v pátek zasáhla i tramvajové depo Saltivka, ve kterém bylo hned několik tramvají, které Pražané znají z ulic hlavního města. Informaci o zničeném tramvajovém depu zveřejnil na svém twitterovém účtu nezávislý běloruský mediální projekt NEXTA sídlící v polské Varšavě. Pod tweetem se objevuje i několik českých komentářů. „Neměl jsem je moc rád, ale 30. března 2017 jsem na ní měl zácvik bez cestujících,“ posteskl si jeden z diskutujících. „Takovou smrt asi chudinka nečekala,“ přispěchal s odpovědí další Čech ve vlákně.
Na záběrech z depa je vidět například zničená tramvaj T6A5 evidenčního čísla 8648, která se v Charkově objevila až loni v závěru roku po více než dvaceti letech provozu v Praze. Dopravní podnik nyní nabídl ukrajinským partnerům, že až se situace uklidní, poskytne jim vyřazené provozuschopné tramvaje zdarma. Celkově má jít asi o 15 vozů typu T6A5 „Přepravu bude možné zrealizovat, až to bezpečnostní situace na Ukrajině umožní. Podle aktuální situace DPP ukrajinským partnerům nabídne i provozuschopné městské autobusy, které DPP v dané době již dále nebude potřebovat pro provoz v Praze či na příměstských linkách,“ uvedl dopravní podnik.
Počátkem tramvajové dopravy v Charkově byla, stejně tak jako v Praze, tzv. koňka. Do provozu byla uvedena 24. září 1892 a provozovala ji belgická společnost Société anonyme belge des tramways de Kharkoff. Tento provoz sloužil až do roku 1918 a spojoval místní nádraží s centrem města. V roce 1906 se pak objevila tramvaj elektrická, která vedla souběžně vedle koňky. Krátce po Říjnové revoluci se rozhodlo město Charkov koňku zrušit a přebudovat na modernější elektrickou verzi. V současné době je charkovská tramvajová síť dlouhá 200 kilometrů.
Ruská tajná služba FSB tvrdí, že zabránila atentátu na jednoho z vysoce postavených činitelů země. Informovala o tom dnes ruská agentura Interfax nebo nezávislý server Meduza. Údajní atentátníci se podle tvrzení FSB chystali vyhodit do povětří nejmenovaného činitele při jeho návštěvě Trojekurovského hřbitova v Moskvě. FSB ze zosnování útoku viní ukrajinské zpravodajské služby. Kyjev se k tomu nevyjádřil.
Na koho se údajný atentát chystal, FSB nespecifikovala. Viní ale ukrajinské zpravodajské služby z toho, že za tímto účelem naverbovaly „migranta ze Střední Asie, dva na drogách závislé a už dříve souzené ruské občany a (jednoho) obyvatele Kyjeva, kterého ruské orgány hledají za vraždu a obchod se zbraněmi.“ Migrant a Rusové byli zadrženi v Moskvě, píše Interfax.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj informuje o čtyřech zabitých a desítkách zraněných, neupřesnil ale, zda se to týká jen Kyjeva, nebo celé země. Rusové při útoku na Ukrajinu podle něj použili zhruba 430 dronů a 18 střel. Ruské ministerstvo obrany ráno informovalo o nočním sestřelení 216 ukrajinských dronů.












