Tak vypadá jedna z výloh obchodního domu Kotva v centru Prahy. Výrobce punčoch se v ní prezentuje ve stylu orlických vrahů. Provokativní? Morbidní? Skandální? Vyberte si sami. Firma Fibart se rozhodla svézt na současné vlně popularity seriálu České televize Devadesátky, který připomíná největší zločiny z 90. let.
Nohy už měli
Vybrala si orlické vrahy, gang, který vraždil lidi a jejich těla házel v sudech do Orlické přehrady. Na to vše odkazuje instalací v přízemní jednoho z nejznámějších českých obchoďáků. Proč právě tato koncepce? „Nohy v sudu jsme měli kdysi dávno jako instalaci uvnitř Kotvy ve třetím patře. V té době to nemělo žádnou souvislost s těmi vraždami. Před vznikem této výlohy jsme hledali aktuální téma a zrovna začaly v televizi běžet Devadesátky,“ vysvětlil Blesku jeden z autorů díla Tomáš Zmrzlý.
Psycholog: Plní svůj účel
Vyvolá silné emoce a tím splní svůj psychologický účel. Tak o kontroverzní výloze v Kotvě hovoří psycholog Zdeněk Krpoun. „Stejně jako u každé reklamy také zde platí, že čím větší je upoutání pozornosti kolemjdoucích, tím lépe pro obchod. Psychologie marketingu se v tomto většinou nemýlí a obchodníkům radí: Chceš-li hodně prodat, musíš být hodně vidět,“ uvedl pro Blesk.
Originální sud na mrtvoly je v muzeu
Jeden ze dvou sudů vytažených v roce 1995 ze dna Orlické přehrady je k vidění v Muzeu policie ČR v Praze. Patří do stálé expozice, kde je ve skleněné vitríně spolu s dalšími předměty z případu orlických vrahů.
„Nemusí být uchováván za žádných specifi ckých podmínek, takže návštěvník nemusí mít obavu z kontaminace či zápachu. Byť by to jistě byl zajímavý interaktivní doplněk expozice a bezesporu by zvýšil návštěvnický zážitek,“ řekl ředitel muzea Radek Galaš.
O samotné oddělení kriminalistiky je podle něj obecně velký zájem, ale fenomén Devadesátky muzeu návštěvnost ještě zvýšil. „Je fakt, že od zahájení seriálu se zájem několikanásobně zvedl,“ potvrdil Galaš.
Martin Finger v Devadesátkách převzal roli Polívky: Z čeho mu nebylo dobře? Petr Macek