Přestože jsou letní měsíce čím dál více tropičtější, nezměnila Správa železnic názor na umístění pítek s pitnou vodou na pražské hlavní nádraží. Pítky na hlaváku se před dvěma lety na twitterovém účtu zabýval občan Tomáš Vacek. Letos téma opět otevřel pražský politik Vít Masare (Strana zelených). 

„Pokud se má město posouvat vpřed a nabízet chytrá řešení běžných každodenních potřeb svých obyvatel či návštěvníků, je investice do veřejných zdrojů pitné vody v nejfrekventovanějších lokalitách mnohem logičtější než lecjaká mnohem nákladnější investice,“ myslí si Masare. Napsal proto výzvu Správě železnic, ve které požaduje zprovoznění pítek na hlavním nádraží.

Obavy Správy železnic

„Na většině nádražích je pitná voda dostupná v rámci veřejných toalet. Současně je samozřejmě také možné zakoupit si pitnou vodu u obchodních partnerů Správy železnic,“ vyjadřuje se k tématu tisková mluvčí Správy železnic Nela Friebová. 

Správa železnic má ale strach z negativních vlivů, které by s sebou mohla pítka přinést.  „Většina prostor na nádražích je oproti letišti veřejnosti volně přístupná a určité typy služeb bez stálého dohledu či provozního režimu mohou vyvolat negativní jevy v podobě zvýšené kriminality či obtěžování cestujících nepřizpůsobivými osobami,“ říká tisková mluvčí.

 

 

Zároveň si však provozovatel hlavního nádraží uvědomuje problém plastového odpadu. Správa železnic si klade za cíl přinést na nádraží alternativu a zároveň co nejvíce snížit negativní vlivy. „Zvažovanou variantou je rozšíření dostupnosti pitné vody prostřednictvím aplikace, kdy vygenerovaný QR kód zajistí možnost natočit si do vlastní lahve určitý objem pitné vody zdarma,“ uvádí tisková mluvčí. Podobný projekt prý úspěšně probíhá například na některých univerzitách.

Praha a pítka

V celé Praze se nachází několik desítek různých pítek. Přesný počet magistrát nezná, protože většina malých oázek v betonové džungli patří městským částem. Hlavní město provozuje na území metropole celkem 13 pítek a fontán, o které se stará Technická správa komunikací. Budova hlavního nádraží nicméně spadá pod Správu železnic, která tak má na starost i pítka v rámci svého areálu.

„Většina pítek v hlavním městě vzniká ze strany městských částí, které mají samozřejmě lepší přehled o tom, kde se například v letním období pohybuje více obyvatel, jsou hojně navštěvovaná, a bylo by tak vhodné do těchto lokací umístit například pítko nebo jiný vodní prvek,“ doplňuje tiskový mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník. 

 

Pro ilustraci, Praha 1 na svém území provozuje 14 pítek, které jsou v provozu od dubna do října. Dále se zde nachází 5 pítek, které už ve správě nemá. Navíc letos instalovala Praha 1 ve spolupráci s PVK a.s. 9 nových mlžítek. V plánu mají počet dále zvyšovat. „Městská část není vlastníkem rozvodů vody a její natažení na určité místo je investiční a stavební akcí, která musí získat souhlasy mimo jiné i památkové péče. To není vždy jednoduché," komentuje situaci radní MČ Prahy 1 Richard Bureš. 

Fotogalerie
11 fotografií

Video
Video se připravuje ...

Dvojice souložila na lavičce u hlavního nádraží, skončila v poutech. (13. července 2021) Městská policie Praha