Obě křídla na střechu Fantovy budovy, do 40metrové výšky, ve čtvrtek vytáhli dělníci jeřábem. Práce začaly už v sedm ráno a obě části sousoší se na střechu vrátily kolem jedné hodiny. „Každé z křídel váží zhruba 250 kilogramů. Jsou celé z mědi. Uvnitř je nosná konstrukce, která byla totálně zdegradovaná a musela být celá opravena,“ řekl náměstek Ondřej Göpfert ze Správy železnic.
Podle restaurátora Davida Ritschela, který měl celou opravu na starost, byly nejnáročnější častí rekonstrukce průzkumné práce a následné stanoveni správného postupu. „Celkově nám ta práce od začátku do konce zabrala asi zhruba rok,“ řekl poté, co se křídla opět usadila na svá místa.
Původně se uvažovalo o tom, ze se křídla zrestaurují přímo na střeše nádražní budovy a jenom se přezlatí. Nakonec se ale ukázalo, že některé části konstrukce jsou v příliš špatném stavu. Křídla si tedy restaurátor odvezl do dílny, kde je rozložil na jednotlivé části. „Po rozebrání se část konstrukce nahradila, antikorozně se ošetřila, opět se smontovala dohromady a nově se kompletně pozlatil povrch,“ uvedl.
Méně než sto gramů zlata
Celkem restaurátoři použili 4875 plátků zlata. Nanášeli štětečkem velmi tenkou vrstvu, celý povrch křídel ho pokrývá jen 78 gramů.
Podívejte se, jak se křídla vrátila na střechu budovy:
Památkově chráněnou Fantovu budovu pražského hlavního nádraží od 7. dubna 2021 opět zdobí plastika zlatých křídel z roku 1907. CNC/David Malík
Velka část materiálu včetně měděného oplechovávaní zůstala původní, podle restaurátora se doplnilo jen asi 20 cm konstrukce. Dbalo se také na to, aby se zachovalo co nejvíce z původního materiálu. „Je to rozhodně příjemná práce, není to něco, co se odehrává každý den. Myslím si, že Praha má teď další zdobný prvek, který bude zářit,“ zhodnotil restaurátor celou akci poté, co se křídla vrátila na sousoší.
Kolemjdoucí zatím sousoší kvůli lešení neuvidí. Podle Ritschela by je spíš mohl spatřit někdo, kdo se dívá z větší dálky, například z Hradčan. Všechny práce související s návratem sousoší by měly být definitivně hotové do konce týdne a lešení by mělo zmizet v sobotu.
Sochu nechala Správa železnic zrestaurovat v rámci rekonstrukce fasády celé historické Fantovy budovy, do které investovala asi 220 milionů korun. Ta začala už v roce 2019, už má novou fasádu, střechu nebo okna a skončit by měla letos v červnu.
Opraví se i vnitřek budovy
Správa železnic má v plánu do roku 2023 opravit i vnitřní prostory Fantovy budovy, která tvoří spolu s přilehlou halou nad nástupišti největší secesní památku v Česku. Odhadovaná cena je podle dřívějších informací od Správy železnic 250 milionů korun. Opravovat se budou mimo jiné velké historické sály v severní části Fantovy budovy a jejich zázemí. Reprezentativním prostorám by se měla v co největší míře vrátit původní historická podoba. Cestujícím by v budově měla být po dokončení oprav k dispozici kavárna, restaurace, čekárna nebo dětský koutek.