Se stavbou magistrály se historická Fantova budova hlavního nádraží takřka úplně oddělila od hlavního města. K odbavení přestala sloužit v roce 1977, kdy byla navíc postavena nová odbavovací hala, do které nyní vstupujeme z Vrchlického sadů neboli tzv. Sherwoodu. Propojit historickou budovu se zbytkem nádraží by měla zajistit chystaná rekonstrukce interiéru historické budovy.

Před dvěma lety začala  SŽ s rekonstrukcí fasády a střechy Fantovy budovy. Práce se protáhly, protože se během rekonstrukce zjistilo, že některé části budovy jsou v horším stavu, než se předpokládalo. „To se například týkalo jedné z plastik, které se na fasádě nachází. Předpokládám, že do konce června bude rekonstrukce fasády hotová kompletně a sundané bude i lešení,“ uvedl v podcastu Správy železnic šéf Stavební správy západ Petr Hofhanzl.

Nyní přijdou na řadu interiéry historické budovy. ŠŽ v únoru vypsala tendr na zhotovitele, vítěz by měl být znám během dubna. Rekonstrukce by měla navrátit historické budově její původní úlohu, tedy odbavování hostů. Vzniknout by tu měly nejen restaurace či kavárny, ale také například VIP čekárna. Zrekonstruované sály by se zase měly pronajímat na různé akce.

Přechod přes magistrálu?

K oživení původní budovy nádraží má pomoci i další plánovaná stavební aktivita. Přímo naproti vchodu do Fantovy budovy se nyní nachází parkoviště. Abychom byli přesní, spíše by se hodilo říci, že se nachází na střeše odbavovací haly ze 70. let. To by mělo ale do pár let zmizet.

Chceme celé místo zatraktivnit pro cestující a nabídnout jim variantu, kde mohou třeba počkat na spoj. Měl by tu vzniknout nový park s vodními prvky a nějakým drobným občerstvením,“ představuje plány Hofhanzl. Se vznikem parku by také SŽ ráda přeťala magistrálu přechodem. „Je nám jasné, že tento krok bude vnímán velmi kontroverzně a že si mezi určitou skupinou lidí vyslouží tento nápad nehezká označení, ale my si za tím stojíme,“ dodává šéf stavební správy.

K přechodu ale nemá jasné stanovisko ani magistrát, který zatím zvažuje všechna pro a proti. „O záměru Správy železnic víme a diskutujeme jej s nimi. V tuto chvíli zvažujeme argumenty pro a proti,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Tramvaje v Sherwoodu

Sama Praha má v okolí Hlavního nádraží své plány. Přes dnes nechvalně známý Sherwood, kde se shlukují lidé bez domova, chce postavit novou trasu tramvaje, která by propojovala Vinohrady se Žižkovem, potažmo s Novým Městem. Nová zastávka by měla být přímo před vchodem do odbavovací haly.

Koleje povedou skrz Vrchlického sady.
Autor: Praha 1

Pozemky Vrchlického parku jsou majetkem Prahy 1 a magistrát nyní jedná s městskou částí o jejich směně. „Rádi bychom měli tento pozemek ve své správě, umožnilo by to rychlejší jednání při chystaných změnách s plánovanou tramvajovou tratí. Výměnou bychom Praze 1 nabídli pozemek Havelského tržiště,“ sdělil Blesku radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Jestli Praha 1 na směnu pozemku přistoupí, bude známo po dubnovém zastupitelstvu.

Fotogalerie
39 fotografií