Přechod na tento nový zabezpečovací systém byl v ČR zahájen od letošního ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov, poté Břeclav - Bohumín, následně Česká Třebová - Břeclav a nakonec Praha-Běchovice - Česká Třebová. Do roku 2030 by mělo být ETCS vybaveno 4000 kilometrů tratí s celkovými náklady 32 miliard korun; jde zhruba o polovinu železniční sítě v Česku.
Po dokončení úseku mezi Uhříněvsí a centrem metropole je systémem ETCS vybaven takřka celý koridor mezi Českými Budějovicemi a Prahou. V současnosti systém funguje ve smíšeném režimu, kdy na něm mohou jezdit i vlaky, které nejsou zatím zařízením vybaveny. Pro ty nadále na trati funguje národní zabezpečovač. Výhradní provoz pro vlaky s ETCS by podle současných plánů měl být spuštěn v závěru příštího roku.
Pobodání a kulka do hlavy, hrozil v dopise Pavlovi i Němcové. Policie navrhla seniora (70) obžalovat

„Díky dokončení této stavby se bude moci jezdit pod dohledem ETCS prakticky na celém koridoru z jižních Čech do Prahy. Počátkem června se na tomto rameni uskutečnil zátěžový test evropského zabezpečovače, který byl důležitý mimo jiné pro připravovaný provoz pendolin využívajících na vybraných úsecích rychlost nad 160 km/h. K tomu by mělo dojít na konci letních prázdnin,“ uvedl Nejezchleb.
Stavební práce začaly v dubnu 2023, zhotovitelem byla firma AŽD Praha. Součástí dokončených prací v úseku byla kromě samotné instalace ETCS také úprava zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha-Malešice a v navazujících úsecích směrem na Zahradní Město a Hostivař, a to včetně úprav už provozovaného ETCS. Na projekt byly využity také peníze z evropských fondů.
Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí.