Diskusi o Rohanském mostě, který v řadách obyvatel i politiků vyvolává ostré diskuse, zahájil pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ten podle svých slov vyzval tři architektonická studia, která vypracovala tzv. ověřovací studie. „Je to most podobného významu, jako je Libeňský most. Z hlediska intenzit je to jedno z méně významných, ale důležitých propojení,“ říká.  Most je důležitý jako alternativní trasa v případě uzavření jiných mostů nebo živelných katastrof. Musí proto být provozuschopný i během povodní a počítá se s tím, že přes něj má vést tramvaj. Město již zadalo změnu územního plánu, která však zatím nemá určeno, kudy přesně most povede. 

Několik verzí

Představily se tři verze mostu, z nichž ta třetí má ještě dvě různé varianty. První je prodloužení ulice Komunardů vedle Holešovické tržnice a směruje do ulice Thámova na druhé straně. S tou zatím počítá platný územní plán. 

Druhá varianta vede z křižovatky ulice Jateční a Na Maninách do ulice Šaldova. Třetí varianta vychází rovněž z křižovatky Jateční a Na Maninách do ulice Urxova. Ta má dvě možné podoby, kdy most zatáčí - a jedná se také o variantu, kterou doporučil už dříve Institut plánování a rozvoje Prahy.

Zvedací most?

Tři různé kanceláře představily své studie na možné podoby mostu a padly různé argumenty i návrhy. Například architekt Pavel Hnilička poznamenal, že mosty jsou něco, co podle něj dělá Prahu krásnou, a propojení Karlína a Holešovic vyloženě chybí. Z jeho pohledu lze uvažovat o řešení číslo jedna. „Jeho výhoda je taková, že navazuje na ulici Komunardů, která je urbanisticky významná a plná života,“ řekl architekt. Dodal však, že by zde musela být nějaká část mostu zvedací, kromě toho by však považoval za vhodnou i třetí variantu.

Nespokojení občané

Proti stavbě mostu konkrétně ve variantě, která v Holešovicích začíná v ulici Na Maninách, se postavil i spolek místních obyvatel. „Občané tu již 2 roky bojují za to, aby to zůstalo podle územního plánu,“ upozornila jedna z obyvatelek míst, kde by měl most začínat. Spolek si k tomu nechal zpracovat vlastní studii od architekta Patrika Kotase, který je autorem řady dopravních staveb nejen v Praze. Ten v ní  demonstruje, že je vhodná původní varianta, se kterou počítá územní plán, a považuje ulici Komunardů za nejlogičtější spojení. 

Ke kritice některých místních obyvatel se přidali i opoziční politici z řad ODS. „Podle mého názoru má Rohanský most vzniknout v původní trase Komunardů. Nová varianta, kterou vedení Prahy prosazuje, bude stavebně mnohem náročnější a tudíž také mnohem dražší. Nevím, proč bychom měli z veřejných peněz zase platit drahý pomník ambiciózním architektům,“ komentoval prezentaci zastupitel z Prahy 7 Tomáš Bartovský. Zastupitelka za ODS na pražském magistrátu Alexandra Udženija kritizovala, že se v místech u ulice Na Maninách zastaví poslední zbytky zeleně. „Starosta Čižinský totiž tak trochu po pirátsku prosazuje variantu, která jde přímo proti přání nejen místních, ale i urbanistů,“ dodala. 

Zvedací varianta, kterou zmínil jeden z architektů, podle náměstka Scheinherra nepřipadá v úvahu. Most by totiž nemohl sloužit při povodních, což je jeden z požadavků na stavbu. Naznačil také, jak bude magistrát dále postupovat. „Všechny varianty chceme podrobit podrobnému posouzení. Z toho by měla vyjít jedna varianta, která půjde do změny územního plánu a bude podkladem pro vypsání architektonické soutěže,“ dodal. 

Fotogalerie
14 fotografií