Kapacitně je tramvajová síť v Praze v nelehké situaci. „Centrum města je jedním z nejzatíženějších tramvajových průjezdů v rámci celého světa,“ uvedl již dříve náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ulehčit náporu cestujících by měla nová trať vedená z Vinohradské do Bolzanovy ulice, kde se v současné chvíli nachází tramvajová zastávka Hlavní nádraží.

Na trať si počkáme

„V současné době se vybrala varianta vedení tramvajové trati,“ oznámil na tiskové konferenci náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09). Magistrát dle jeho slov našel společnou řeč s ministerstvem kultury, které mělo vůči dřívějším variantám vedení trasy námitky. „Musíme vést trať tak, abychom nepoškodili Vrchlického sady a veřejná prostranství,“ sdělil Hlaváček.

Rada hlavního města proto preferuje vedení trati uličními prostory, dále pak napříč Vrchlického sady a podél hlavního nádraží. „Vize je taková, že by trať byla z Vinohradské vedena k budově Státní opery, dále pak ulicí Politických vězňů, podél Hlavního nádraží, na jehož konci by trať byla svedena do Opletalovy a následně do Bolzanovy. Můžeme očekávat, že bychom do jednoho roku mohli mít odsouhlasenou změnu územního plánu,“ sdělil Hlaváček s tím, že v současné chvíli je předčasné předjímat, kdy by trať mohla stát a na kolik by její výstavba mohla město vyjít. „Záležet bude také na tzv. soutěžním dialogu s Prahou 1 a pražským dopravním pondikem.”
Studie, kterou hlavní město preferuje pro vedení tramvajové trati z Václavského náměstí na hlavní nádraží.
Studie, kterou hlavní město preferuje pro vedení tramvajové trati z Václavského náměstí na hlavní nádraží.
Autor: Magistrát hl. m. Prahy

Možnost realizace vedení touto trasou má prověřit Institut plánování rozvoje hl. m. Prahy (IPR), Posvětit ji také má zastupitelstvo hl. m. Prahy. Podle Hlaváčka by na trati také mělo vzniknout několik nových tramvajových zastávek a bude také počítat s odbočkou na Václavské náměstí. „Provoz magistrály by neměl být omezen. Samozřejmě ale nelze zaručit, že nebude docházet ke zpoždění, ale nemělo by dojít k výraznému konfliktu,“ myslí si Hlaváček.

Nový vstup do Staroměstské

Rada hlavního města se na svém pondělním jednání zabývala také možností zbudování druhého vstupu do stanice metra Staroměstská. „Jde o jednu z nejvytíženějších stanic pražského metra v centru. Denně ji využije přes 40 000 cestujících,” sdělil Adam Scheinherr. „Kdybychom využili oba konce stanice metra, bylo by to pro Pražany pohodlnější cestování,“ uvedl s tím, že se bude jednat buď o zřízení druhého vestibulu, nebo alespoň bezbariérového výtahu na povrch. Stanice je totiž v současnosti bariérová. Jediný vstup na povrch umožňují eskalátory.

Na Staroměstské náměstí dříve zajížděly tramvaje. Po odstranění trati se však dostupnost podle náměstků velmi zhoršila. „O zřízení dvou vestibulů bylo uvažováno již při výstavbě metra v 70. letech. Je zřejmé, že výstup by se sem hodil, ale v současné chvíli se chceme pokusit projekt nakreslit a zkusit jej projednat tak, aby se mohl uskutečnit,“ řekl Hlaváček. Studie podle něho bude vznikat minimálně rok.  Magistrát v současné chvíli počítá s tím, že by druhý vstup do stanice vznikl v budově na náměstí Franze Kafky 16/1, která patří hlavnímu městu.
Fotogalerie
16 fotografií