V centru byly v minulosti rušeny některé tramvajové tratě. To podle dokumentu, který v pondělí schválili radní, způsobilo zhoršení cestování veřejnou dopravou, například právě v okolí Staroměstského náměstí. Problém neodstranila ani stavba metra A, neboť na Staroměstské nebyl postaven vestibul směrem na Staroměstské náměstí.

Vchod na náměstí Franze Kafky

„Staroměstská je jednou z nejvytíženějších stanic pražského metra v centru. Denně ji využije přes 40 000 cestujících,” sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Kdybychom využili oba konce stanice metra, bylo by pro Pražany pohodlnější cestování,“ uvedl s tím, že se bude jednat buď o zřízení druhého vestibulu, nebo alespoň bezbariérového výtahu na povrch.

Magistrát má už vytipované místo, kde by nový výlez do stanice mohl být. Podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (TOP 09) půjde o budovu na náměstí Franze Kafky 16/1, kterou vlastní hlavní město. „Námětem studie je prověřit možnost zbudování druhého vestibulu společně s výtahem pro osoby s omezenou schopností pohybu. Je otázka, jestli jsme schopni ve městě s památkovou péčí najít řešení, které by výstavbu druhého vestibulu umožnilo,” uvedl Hlaváček.

Studie DPP prověří technické možnosti stavby a její ekonomickou náročnost. Zároveň zhodnotí varianty podoby výstupu. Ve hře je klasický vestibul s eskalátory a výtahem, druhou variantou je výtahový vestibul a třetí možností je stavba pouze výtahu zajišťujícího bezbariérový přístup do stanice. „Tato varianta řeší pouze problém bezbariérové přístupnosti... Majorita cestujících stanice by musela i nadále využívat pouze západní vestibul,“ píše se v materiálu.

Stanice Staroměstská byla otevřena 12. srpna 1978. Z trojlodní ražené stanice v hloubce 28 metrů vede jeden výstup do Kaprovy ulice nedaleko jejího ústí na náměstí Jana Palacha.

V síti pražského metra jsou i další stanice pouze s jedním výstupem. Na trase A nebyl vybudován druhý výstup mimo jiné ve stanici Strašnická, kde z něj zbyly na nástupišti pouze zaslepené schody. Druhého výstupu se naopak před necelými devíti lety dočkala stanice metra B Národní třída, kde do ulice M. D. Rettigové vede výtah. Bez druhého výstupu jsou také na trase C například stanice Kačerov, Opatov či Chodov. Podle Scheinherra se právě z toho důvodu rada hl. m. zabývá koncepcí bezbariérovosti v pražské podzemce.

Fotogalerie
10 fotografií