Vzhledem k tomu, že se jednalo o simulaci, tentokrát vlak narazil do prázdného starého autobusu. Nejednalo se také o náraz v plné rychlosti. Správa železnic upozorňuje, že vlak na regionální trati se pohybuje rychlostí 80 km/h a brzdná dráha je až 400 metrů, u rychlíků je to až 1 600 metrů.

Video
délka: 00:13.61

Simulace zásahu hasičů a záchranářů při srážce autobusu s vlakem. Czech News Center/Jan Zázvorka

Simulace ukázala, jak probíhá celá akce od nehody přes vyproštění a stabilizaci zraněných až po odvoz cestujících do nemocnice. Celou akci komentoval Václav Mlejnský, velitel družstva Hasičského záchranného sboru Správy železnic, což je specializovaný útvar právě pro zásahy na železnici.

Čekání na pomoc

Velitel upozornil, že cestující po nárazu mají často zkreslené vnímání času a jedná se o velmi stresovou situaci. „Pro ně to bude třeba hodina, než se objeví záchranáři, i když to bude ve skutečnosti jen pět minut," poznamenal Mlejnský.

Video
délka: 00:42.43

Simulace zásahu hasičů a záchranářů při srážce autobusu s vlakem. Czech News Center/Jan Zázvorka

Na místo simulace dorazili během několika minut první hasiči, kteří začali vyprošťovat zraněné cestující. Lehce zranění, kteří mohou sami chodit, jsou vyvedeni jako první, aby do vozu mohli vejít hasiči, kteří poskytují ostatním okamžitě první pomoc.

Rozdělení zraněných

Pokud je to potřeba, ještě ve voze provedou stabilizaci zraněných a pak je naloží na tzv. „vanu", jak nazývají svá nosítka. „Je důležité na zraněného mluvit, případně ho držet za ruku,“ upozornil velitel Mlejnský.

Zranění se rozdělují do tří skupin podle vážnosti zranění, používají se barvy jako na semaforu, nejlehčí jsou zelená, střední žlutá a ty nejvážnější červená. Pak je přenáší do zón označených barevnými kužely, kde je ošetřují záchranáři.

Simulace zásahu hasičů a záchranářů po srážce vlaku s autobusem
Simulace zásahu hasičů a záchranářů po srážce vlaku s autobusem
Autor: Czech News Center/Jan Zázvorka

Záchranáři dorazili brzy po hasičích a ihned začali s ošetřením. Vedoucí lékař zhodnotí vážnost zranění a případně rozhodne o převozu na specializované oddělení v nejbližší nemocnici.  

Když nelze zraněného člověka z vozu dostat, vytahuje se i oknem nebo se musí pomocí hydraulických kleští ustřihnout například různé tyče ve voze, čímž se uvolní cesta. Ty použili i během simulace.

Postupně se tedy z vozu dostanou všichni zranění, jako poslední se ven vynesou těla těch, kteří nehodu nepřežijí. Tentokrát se sice jednalo jen o simulaci, ročně ovšem při takových nehodám zemřou desítky lidí.

Cílem je prevence

Nehoda, velmi podobná té, která se ve středu simulovala, se stala minulou neděli na Benešovsku. Tehdy nikdo nezemřel, ošetřeno muselo být 10 lidí. Správa železnic chce upozornit také na to, že tyto nehody se staly profesionálním řidičům, kteří by měli obzvlášť dbát na bezpečnost dopravy i proto, že můžou ohrozit desítky cestujících.

Simulace zásahu hasičů a záchranářů po srážce vlaku s autobusem
Simulace zásahu hasičů a záchranářů po srážce vlaku s autobusem
Autor: Czech News Center/Jan Zázvorka

„Pokud se někdo rozhodne nerespektovat výstražné zařízení přejezdu a pokusí se projet těsně před přijíždějícím vlakem, nedává strojvedoucímu žádnou možnost zastavit a odvrátit tak srážku," upozorňuje mluvčí SŽ Nela Friebová.

Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je provádění takových simulací také určitá forma prevence, kdy může ukázat veřejnosti, jak děsivě takové nehody vypadají. Dodal, že SŽ pracuje na modernizaci přejezdů. „Jedna z prvních etap je, aby byla na silnicích prvních tříd vždy závora. To je otázka dvou let,“ uvedl.

Fotogalerie
41 fotografií