Nová lávka bude oproti té původní vyšší i širší. „Je stavěna tak, že mostovka bude 0,5 metru nad hranicí povodně v roce 2002. Navíc zde bude instalované speciální zábradlí, které půjde v případě potřeby sklopit, a tudíž tudy voda při povodni bez problému proteče,“ vysvětlil vedoucí projektu Tomáš Záruba. „Lávka bude 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní bude dát nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. Když na to přijde, projede po ní i záchranka do hmotnosti 3,5 tuny. Přívoz, který ji v současné době nahrazuje, bude po otevření zrušen.“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Chystá se montáž prostředního pole

Aktuální stav stavby je takový, že pilíře jsou dokončené, provádějí se práce na opěrách a v průběhu středy se dokončí osazování pilířů. „Další plán prací spočívá v tom, že na pravém břehu, hned vedle lávky, oplotíme kus břehu a tam bude probíhat montáž prostředního pole lávky. První týden v červnu bychom ho pak chtěli vcelku pomocí pontonů doplavit na určené místo a zvednout na pilíře P4 a P5 (pilíře, které jsou ve vodě), následně budou probíhat dokončovací práce,“ popsal Záruba.

Snadná kontrola

Nová lávka bude také díky své konstrukci snáze kontrolovatelná a lépe se na ní bude provádět údržba. Zatímco ta původní byla postavena tzv. předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana ukotvená v betonu, na lávce nové bude vše hned dobře vidět. „Všechna místa budou vizuálně přístupná, takže mostní kontrolor snadno zjistí, jestli se na ní něco děje, nebo se nějaké části nedostávají do špatného stavu,“ řekl Scheinherr.

Konstrukce bude také natřena protikorozní barvou. „Tak jako u každé ocelové konstrukce se musejí jednotlivé protikorozní nátěry obnovovat. Některé prvky – speciálně na mostovce – jsou z nerezové oceli, aby byla životnost zaručena co nejdélší. Tento materiál ale nejde použít úplně všude, především kvůli mechanickým vlastnostem.

Hlavní nosník, který má v průměru 90 cetimetrů, je natřen protikorozním nátěrem zvenku. Zevnitř to pak už není třeba, protože to bude tlakově uzavřeno, koroze tak nebude mít šanci. Navíc projektant provedl menší úpravu, kdy v budoucnu bude možné bez problému udělat kamerovou zkoušku a zjistit aktuální stav konstrukce,“ vysvětlil Záruba.

Speciální povrch podlážky

Povrch, po kterém se bude jezdit a chodit, bude ze speciálního, extra tvrdého dřeva azobe neboli ironwood. „Toto dřevo je neuvěřitelně tvrdé, na lávce bude v surovém stavu, protože se ani nedá ničím natřít nebo napustit. Má dokonce větší hustotu než voda, takže na ní neplave. Víme, že toto dřevo je používáno na různé lávky po celém světě, dokonce z něj mají v Paříži i část kolejí v metru,“ uzavřel Tomáš Záruba.

Fotogalerie
53 fotografií