Jelikož působíme ve veřejném prostoru, cítíme se zavázáni k tomu, abychom jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovali. Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,“ uvedl provozní manažer firmy Ondřej Široký. Dodal, že společnost o možnosti diskutuje s magistrátem i dotčenými městskými částmi.

Na magistrátu jsme od Lime žádný oficiální návrh nedostali. Důležité je, že společnost musí prvně splnit podmínky bezpečného a ohleduplného fungování vůči chodcům a veřejnému prostoru, které od města obdržela. Pak můžeme dále jednat,“ komentoval to náměstek Scheinherr.

Poplatek by podle Širokého měly dobrovolně platit všechny společnosti, které nabízejí sdílené dopravní prostředky. Kromě Lime by se to týkalo například firmy Rekola, která nabízí sdílená kola, nebo elektrokola společnosti Homeport. Nejspravedlivější by podle manažera byla fixní platba za každou uskutečněnou jízdu.

„Takový systém spravedlivě rozloží platby mezi všechny poskytovatele sdílené mikromobility a zajistí, že velcí poskytovatelé zaplatí největší díl, zatímco ti malí nebo začínající budou mít dostatek prostoru pro další rozvoj,“ uvedl.

Dlouhodobě trnem v oku

Vztah mezi Lime a pražskými samosprávami je problematický, firmu dlouhodobě kritizují jak zástupci magistrátu, tak Prahy 1 a 2, kde elektrokoloběžek jezdí nejvíce. Praha 1 před časem uvedla, že plánuje elektrokoloběžky zakázat v pěších zónách. Praha 2 zakázala jejich provoz na celém území, nicméně to firma nedodržuje. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci.

Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje asi 1500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se elektrokoloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě.

Společnost se však často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, jako jsou uváděny v Praze.

Fotogalerie
4 fotografie