Sdílené elektrokoloběžky Lime vtrhly do Prahy v září 2018 jako uragán. Počáteční nadšení však záhy vystřídalo zklamání - trnem v oku jsou zejména obyvatelům pražského centra. Koloběžky, které pro „kočičí hlavy“ nejsou příliš přizpůsobené, se rozpadlé povalují po ulicích, problémy jsou i s neukázněným parkováním nebo opilými turisty, kteří elektrokoloběžky považují za skvělou atrakci při alkoholových tazích městem.

Praha 1 se podle Skály pokoušela s firmou Lime jednat, ale bezvýsledně. „Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ řekl.

„Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha Sobě), který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií," uvedl dále Skála. Doplnil, že radnice podala žádost o řešení problému na silniční úřad Prahy 1, který přišel s návrhem značení na pěších zónách. Návrh bude podle radního nyní 90 dní viset na úřední desce. Je možné proti němu podat námitku.

Návrh značení, které by se mělo objevit na cedulích u pěších zón, využívá faktu, že podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním „mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru“. Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. Lidé, kteří budou chtít jezdit v centru na vlastních elektrokoloběžkách, si budou moci podle radnice zažádat o výjimku.

Diskriminace?

„Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku,“ uvedl provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

Firma podle něj magistrátu navrhla například zpomalení koloběžek v rizikových oblastech, právě třeba v oblasti pěších zón. „Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem,“ dodal. Firma podle něj požadavky Prahy 1 plní, například zakázala parkovaní v pěších zónách a omezili rychlost v rizikových místech.

Problémy napříč světem

Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se koloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.

Pražský magistrát před časem rozhodl o výpovědi memoranda Prahy s firmou, což však neznamenalo zákaz služby. Podle vedení magistrátu mělo jít o signál, že s přístupem společnosti město není spokojeno.

Kromě firmy Lime v Praze fungují také sdílení jízdních kol Rekola a sdílení automobilů Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.

Takhle opilý mladík na elektrokoloběžce sejmul skupinu lidí na Václavském náměstí:

Video
délka: 01:25.44

Opilý mladík (24) na koloběžce sejmul 28. září na Václavském náměstí skupinu turistů. Městská policie Praha

Fotogalerie
9 fotografií