„Tady někdo potřeboval utratit peníze,“ hodnotí práci magistrátu Jiří Novotný z Nuslí - a není sám. Lidé žasnou nad tím, že od poloviny loňského prosince na vršovickém nádraží sice cestujícím slouží nové čtvrté nástupiště, od okénka, kde si koupí jízdenku, na něj ale musejí absolvovat cestu dlouhou téměř kilometr a půl. Zdolat ji pěšky trvá až půl hodiny. 

Čtvrthodinová objížďka

Když totiž potřebujete odjet ze čtvrtého nástupiště, musíte projít ulicí Bartoškova směrem vpravo na náměstí Bratří Synků. Zhruba po 500 metrech se dostanete k zastávce, odkud jede autobusová linka č. 193 na Nádraží Vršovice. V případě, že byste se chtěli projít pěšky, prodlouží se vám přestup na dvojnásobek doby.

Cesta z budovy nádraží autobusem:

Video
Video se připravuje ...

Nádraží Vršovice Eva Fornálová, Blesk

Znevýhodnění jsou nejvíce přespolní, kteří se ve Vršovicích nevyznají. Přestože je mapka před vchodem na nádraží Vršovice i před vstupem z Bartoškovy ulice, další navigace v ulicích se nedočkáte. Podle mluvčího Správy Železnic Marka Illiaše je to proto, že Praha značení nepovolila. „Chápu, že to lidem vadí a jsou zmatení. Já jsem naštěstí místní, pracuji ve vedlejší ulici," prozradil Pavel Pála (65), který si lístek kupuje přímo ve vlaku u průvodčího. 

Bezbariérový přístup?

Přístup na čtvrté nástupiště navíc není upraven. Pro vozíčkáře tak může být cca dvacet metrů nerovným štěrkovým terénem, a ještě třeba po dešti, nepřekonatelný problém. Utrpení končí až ve chvíli, kdy se člověk dostane do podchodu. Tam mohou vozíčkáři využít bezbariérovou šikmou plochu, která míří přímo na perón.

Kdo za to může?

Správa železnic tvrdí, že za nastalou situaci může magistrát. „Moje zkušenost je, že projednání řady projektů bývá na dlouhé lokte, proto jsme požádali Správu železnic o realizaci hned na začátku loňského roku. Přestože jde o investici zhodnocenou spíše v budoucnu, kdy budou ve Vršovicích zastavovat nová vlaková linka a více spojů. V tomto případě se ale dohoda o finanční spoluúčasti a realizace povedly velmi rychle," vysvětluje Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek dopravy. Tím ale došlo k předběhnutí stavby podchodu, který teď odnesou cestující.

Poté, co si koupíte lístek na nádraží, musíte se vydat čtvrthodinovou objížďkou autobusem
Autor: Blesk.cz

Vyhlídky Pražanů nejsou valné - situace se má zlepšit až za pět měsíců. „V květnu zprovozníme provizorní lávku, do té doby zkracuje pěší cestu k nádražní budově autobus 193," dodává Scheinherr. Lávka by měla umožnit průchod celým nádražím.

Podchod by měl být dokončený až ke 4. nástupišti v polovině roku 2021. „Stavební práce budou pokračovat, jakmile to klimatické podmínky dovolí," informoval Illiaš.

Nová městská linka

Na čtvrté koleji zastavují vlaky linek S8 a S88. V budoucnu bude sloužit také městské lince S61 z Vršovic do Počernic a Běchovic. Pohodlnou a rychlou dopravu do centra nabídneme také Pražanům a Středočechům, kteří dnes jezdí autem. Železniční trať byla dosud využívaná jen pro nákladní dopravu, ale má dostatečnou kapacitu pro provoz linky S61 v intervalu 30 minut,“ těšil se náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr ještě na podzim loňského roku. 

Nová vlaková linka S61 propojí existující stanice Praha–Smíchov, Praha–Vršovice, Praha – Zahradní Město a Praha–Běchovice. Na východě Prahy zároveň také na lince S61 vzniknou nové zastávky Praha–Hostavice, Praha–Jahodnice, Praha – Jiráskova čtvrť a Praha – Depo Hostivař s vazbou na stanici metra linky A.

Nové nástupiště bylo vybudováno v rámci rekonstrukce stanice, která je součástí optimalizace trati z Vršovic do Hostivaře. Otevřeno bylo ke změně grafikonu 14. prosince 2019. V další etapě rekonstrukce přibudou odjezdové panely, které prozatím nahrazuje výlep v podchodu, či podhledy zastřešení.

Informační cedule o tom, kudy se vydat
Autor: Eva Fornálová

Blesková zpráva

U nového čtvrtého nástupiště nyní zastavuje asi 30 vlaků denně, Scheinherr však tvrdí: „Je v tuto chvíli to nejméně vytížené, takže na většinu spojů se cestující dostanou pohodlně jako doteď.“

Fotogalerie
30 fotografií