Změna je motivována tím, aby „taxislužba byla poskytována novými bezpečnými vozidly na co nejlepší úrovni, rovněž ale splňující vysoké nároky na ekonomii provozu“. K tomu potřebují taxikáři dosáhnout přiměřeného zisku, což jim podle dokumentu současné ceny už neumožňují. „Navýšení ceny za kilometr jízdy (...) znamená procentuální nárůst od poslední úpravy maximálních cen v roce 2006 o 28,5 procenta, což umožňuje dostatečně pokrýt provozní náklady provozovatelů,“ píše se v dokumentu.

Nový ceník zahrnuje poprvé také regulaci cen taxislužby provozované elektromobily. Nástupní sazba pro ně bude 70 korun, čekací doba sedm korun za minutu a za kilometr jízdy cestující zaplatí maximálně 39 korun. Důvodem jiných cen než u vozů se spalovacími motory je podle materiálu to, že vyšší náklady provozovatele na pořízení elektromobilu splňujícího nároky na výkon taxislužby nevyváží jeho nižší náklady na provoz.

V minulosti za zvýšení cen protestovala část taxikářů. Někteří z nich si pak v rozporu s nařízením města účtovali za jeden kilometr až 99 korun.

„Další zdražení pro Pražany“

„Pro ty, kteří používají aplikace, není zapotřebí regulace formou horní hranice žádná - sami si vybírají taxikáře podle ceny a kvality a ti se už dnes předhánějí v nabídce pod onou cenovou hranicí. Nicméně v kontextu této koalice (Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu) jde pro lidi o další zdražování. Už zdražili vodné a stočné, daň z nemovitosti. Svoz odpadu dokonce o celou třetinu,“ uvedl předseda zastupitelského klubu ANO Patrik Nacher.

Kromě klasických taxi je možné v Praze využívat takzvanou alternativní taxislužbu. Zákazníci si objednávají vozy prostřednictvím aplikací a platí předem danou cenu. Podle loňského průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba polovina Pražanů, kteří jezdí vozem taxi, vyzkoušela v posledních třech letech alternativní taxislužby. Využívají je kvůli nižší ceně přepravy, možnosti platit kartou či dostupnosti.

Proti alternativním taxíkům protestovali loni a předloni tradiční taxikáři, podle nichž jsou řidiči alternativních společností Uber či Bolt (dříve Taxify) černými taxikáři.

Sněmovna nyní jedná o novele silničního zákona, která se zabývá podmínkami provozu taxislužby. Pravidla taxislužby se tak zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.