Hlavní město se v posledních letech potýká s nadměrnými problémy, co se kapacity silniční dopravy týče. Nedostatek parkovacích míst, ucpané silnice v ranní či odpolední špičce, díky čemuž dochází k četným zpožděním v městské hromadné i příměstské autobusové dopravě. Proto si řada městských částí přeje rozvíjet železniční dopravu. Podle Pavla Richtera (TOP 09), předsedy výboru zastupitelstva hl. m. pro dopravu, už se na takových opatřeních pracuje.

Nedílná součást hromadné dopravy

„Před 20 lety dráhy nebyly brány jako městská hromadná doprava. Byly brány spíše jako prostředek na dlouhé přesuny po republice,“ zmínil se Richter. „Dnes už ale zcela jistě řada Pražanů toto mínění změnila. Například mnoho lidí, kteří mají v Praze zaměstnání, cestuje z lokalit, které před 20 lety nebyly pro dennodenní ježdění vlakem představitelné. Metropole se velmi rozrůstá.“

Blízká budoucnost patří kolejím

Z toho důvodu se očekává zbudování nových železničních stanic zejména na okrajích hlavního města, které by doplnily síť současných pražských 42 vlakových zastávek. „V rámci modernizace trati mezi Uhříněvsí a Hostivaří vzniknou v blízké budoucnosti dvě zastávkyv Edenu a na Zahradním Městě,“ sdělil Václav Brejška, asistent náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě).

„V rámci větších železničních staveb, například na trase Praha – Kladno vzniknou železniční zastávky na Výstavišti, na Dlouhé Míli, v Liboci a na letišti Václava Havla,“ pokračuje Brejška ve výčtu. Aktuálně se projektová příprava týká dalších čtyř zastávek v Praze 10, respektive v Praze 14. Obsluhovat by měly Depo Hostivař, Jahodnici, Jiráskovu čtvrť a Hostavice.

Podle Brejšky by do zhruba pěti let mělo vyrůst přes 10 nových stanic, což je v porovnání s více než desetiletí avizovanou, a přece vleklou výstavbou metra D nepochybně rychlé tempo. Ze všech nejdříve je očekáván vznik zastávky u stanice metra Rajská zahrada, která by měla začít fungovat v roce 2021. Nemělo by však zdaleka jít jen o periferie. „V Praze 8 konkrétně připravujeme ještě železniční stanice Karlín a U Kříže, protože Praha 8 je jedinou městskou částí, která aktuálně nemá žádnou vlakovou zastávku,“ doplnil Brejška.

Kapacita na štíru: Co s tím?

Podobně jako pražská tramvajová síť, i železnice se ovšem potýká s problémem, který lze zahrnout pod termín: maximální možná kapacita. Více spojů na ně v současné době vypravit nelze, ačkoliv by to podle Richtera i podle zástupců některých městských částí bylo zapotřebí. Co s tím?

„Reálně lze o navyšování kapacity v železniční dopravě hovořit tehdy, když v Praze přibudou nové koleje,“ uvedl Brejška. V úvahu připadá jejich vznik mezi Prahou a Říčany, čímž by se uvolnila nejzatíženější železniční trať, která vede mezi Prahou a Kolínem. „Už nyní se rozběhla stavba kolejí mezi Smíchovem a Radotínem, zároveň se počítá se stavbou nové železnice mezi Prahou a Kladnem, kdy se místo neelektrizované jednokolejné trati počítá s elektrizovanou dvojkolejnou tratí, která bude mít z hlediska pražského i středočeského cestování veliký význam.“

Lepší vlaky i služby

Ve středu oficiálně představili zástupci hlavního města, Českých drah (ČD), Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID) a Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) novou vzájemnou smlouvu do roku 2029, která zaručuje zajištění a především zkvalitnění železničního cestování v Praze a jejím okolí. Co to pro hlavní město znamená?

Jeho obyvatele podle Jiřího Ješety, obchodního ředitele ČD čeká jistota železničního rozvoje, modernizace vozového parku i stabilitu v rámci cestování z Prahy jak do Středních Čech, tak vesměs všude po republice i za její hranice. „Modernizováno by mělo být všech 71 City Elephantů, které tvoří páteř pro propojení Prahy a Středních Čech, dále pak 49 souprav 814 Regionova, a výhledově se také počítá s nákupem nových 10 motorových jednotek na trati mezi Prahou a Kladnem, které by mohly poprvé vyjet v roce 2022,“ upřesnil. Vyjít by měly na částku mezi 850 miliony až jednou miliardou korun.
Kromě nových vlakových zastávek se v Praze chystají i nové železniční spojení. (ilustrační foto)
Autor: Profimedia.cz

Vlaky by podle jeho slov měly doznat změn z hlediska komfortu cestujících. Obmění se čalounění sedaček, přibude wi-fi a modernější budou také wc, které budou vakuové. Podle Ješety by každý rok mohlo být modernizováno až 10 souprav, zatímco ostatní zůstanou pro pražské i středočeské cestující na kolejích. „Soupravy budou také doplněny o GPS pro přesnější sledování polohy,“ upřesnil. Do modernizace souprav hodlá Praha a Středočeský kraj investovat téměř 645 milionů korun.

Fotogalerie
20 fotografií