Dopravcům chybí peníze, lidé by rádi více spojů nebo zastřešených zastávek. Pražští radní ale vidí vylepšení integrované dopravy (PID) jinak. „Chci, aby pražská hromadná doprava (MHD) byla komfortní, moderní a byla také vizuálně na úrovni 21. století,“ vysvětloval už v létě Adam Scheinherr (32, Praha sobě), náměstek primátora pro dopravu, proč je nutné utratit téměř tři miliony korun za designerskou soutěž a pak možná i stovky dalších milionů za nový „mejkap“ MHD.

„Praha potřebuje úplně jiné věci než pumpovat peníze do nového loga PID. Chybí řidiči, omezují se spoje a klesá komfort pro cestující. To má radní Scheinherr řešit, a ne ‚vizuální styl‘ tramvají a autobusů,“ komentovala pro Blesk Alexandra Udženija (44, ODS), členka magistrátního výboru pro dopravu.

Bude to drahé

K „přemalování“ by přitom má dojít zhruba 10 let od posledních změn v roce 2008. „Tentokrát bude změna jistě dražší,“ řekl Blesku mluvčí Ropidu Filip Drápal, na přesnou částku je podle něj však brzy. „Dojde ke sjednocení podoby příměstských linek s pražskými, záleží však i na tom, zda bude změna provedena naráz nebo postupně, třeba během oprav nátěrů,“ dodal.

Nový kabát dostanou uniformy zaměstnanců, autobusy, tramvaje, vlaky, informační systémy i stojany s jízdními řády na zastávkách. Celá obnova vizuální podoby MHD se podle odhadů opozice může vyšplhat i do desítek či stovek milionů, které by se daly investovat lépe. „Kromě samotné soutěže se předpokládá aplikace nové podoby vozidel v rámci přirozené obnovy vozidel, prakticky tak vícenáklady nejsou, kromě přelepení současných samolepek s logem PID, což lze odhadnout na řádově desetitisíce korun,“ řekl ale Blesku Scheinherr.

Soutěž podle norem Prahy sobě

Soutěž připomíná neslavně proslulý výběr provozovatele Šlechtovy restaurace v režii Prahy sobě. Ani teď není jasné kolik a jaké designéry město či Ropid oslovili, na základě čeho se volil vítěz, ani kdo to je. A to přesto, že soutěž měla být podle harmonogramu vypsána v září a vítěz měl být znám v listopadu.

„Zadavatel měl několik možností, jak soutěž vypsat, na doporučení Czechdesign zvolil formu oslovení renomovaných studií. Porotu tvořili nezávislí odborníci. Výsledky by měly být vyhlášeny v průběhu 1. čtvrtletí příštího roku po schválení závěrů Prahou a Středočeským krajem,“ řekl Scheinherr. Celý projekt má být hotov v červenci 2020. „Od Ropidu očekávám, že nebude tutlat informace a neprodleně zveřejní, které designéry napřímo oslovil, jaký návrh nakonec vybral a kolik bude městskou kasu tahle změna stát,“ uzavřela Udženija.

Neřeší to podstatné

Že magistrátní úředníci neřeší skutečné problémy říká i poslanec Patrik Nacher (45, ANO): „Celá záležitost ukazuje na velkou míru nekompetentnosti a manažerskou nezkušenost odlišit důležité od nepodstatného,“ řekl Blesku. „Pokud si pan radní myslí, že největším problémem pražské dopravy je to, že by potřebovala přemalovat, pak má město větší potíže, než jsem si myslel. Celý vizuální styl se měnil před 10 lety a opravdu si nemyslím si, že by byl tak špatný nebo nefunkční, že bychom teď museli vyhazovat desítky milionů korun za nový,“ dodal.

Blesková zpráva

Změní se také Lítačka? Zelená karta MHD nahradila za primátorky Adriany Krnáčové (59, ANO) červenou Opencard. Již dříve se spekulovalo, že koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) může přijít se svou verzí.

Fotogalerie
6 fotografií