Pražanům se v posledních měsících už nejednou stalo, že pravidelný autobus zničehonic nepřijel. Alarmující je také stížnost jedné z cestujících, Marie K., kterou napsala na facebook dopravního podniku - řidič, s nímž jela 5. listopadu ráno směrem na Budějovickou, podle ní za volantem na zastávkách nebo při čekání na semaforech pospával! „Na dotaz, zdali mu není špatně, se dozvím, že jako co má dělat, že řidičů je 80 a že dělá 11hodinové směny, a že klidně můžu nastoupit a dělat řidiče,“ uvedla žena.

DPP stížnost řeší. „Prověřením záznamů o pracovní době řidiče bylo potvrzeno, že z hlediska legislativních požadavků na dobu řízení, zajištění přestávek a odpočinků mezi směnami nedošlo k žádnému pochybení,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková. Řidiče podnik upozornil, aby případnou indispozici hlásil na dispečink. „Výkon služby dotčeného řidiče bude v následujícím období podroben namátkové kontrole,“ dodala mluvčí.

Nedostatek řidičů Dopravní podnik pálí už řadu měsíců. Mnohdy stačí, aby šofér onemocněl, a najednou není nikdo, kdo by obsloužil linku v daný čas. Na čtvrtečním zasedání pražského zastupitelstva vyčítali politici z ANO i ODS Dopravnímu podniku, Regionálnímu organizátorovi Pražské integrované dopravy (ROPID) a magistrátu, že dlouhodobý problém nedostatečně řeší.

Černý scénář

„Městské hromadné dopravě hrozí kolaps. Dopravnímu podniku chybí více než 240 řidičů a výhled je takový, že se situace bude rapidně zhoršovat. Už teď dochází k tomu, že bylo zrušeno nebo omezeno 22 spojů a poprvé v historii města bude prázdninový provoz trvat po celé první dva měsíce nového roku,“ prozradil zastupitel Stanislav Nekolný (ANO).

Stejného názoru je i zastupitel Jakub Stárek (ODS), který navíc upozorňuje na neschopnost městské firmy řidiče v podniku udržet: „Je alarmující, že odchází více řidičů autobusů, než jich nastupuje. To znamená, že se krize bude stále prohlubovat. Chápu, že ředitel Dopravního podniku Petr Witowski a náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) jsou pod tlakem odborových organizací, ale to nemůže mít přednost, aby se Pražané dostali ve špičkách do práce nebo do cílových destinací,“ řekl Stárek. Opoziční zastupitelé chtěli nedostatek řidičů řešit na čtvrtečním zastupitelstvu, ale bod se nakonec nedostal na program.

Peníze pro věrné

Vážnost situace si ředitel Dopravního podniku Petr Witowski uvědomuje a upozorňuje, že podobný nešťastný trend je po celé republice i na světě. Připravuje proto několik opatření, jak situaci zlepšit: „Ve spolupráci s personálním ředitelem děláme kroky, aby se nám podařilo stabilizovat stávající řidiče. Začínáme vyjednávat kolektivní smlouvu. Chceme zvýhodňovat pracovníky, kteří jsou v Dopravním podniku déle,“ jmenuje část chystaných opatření.

Praha hledá recept na krizový nedostatek řidičů autobusů. (Ilustrační foto)
Praha hledá recept na krizový nedostatek řidičů autobusů. (Ilustrační foto)
Autor: Blesk:Robert Klejch

Dále plánuje uvolnit 30 milionů korun pro odborové organizace, ty podle něj „budou směřovat hlavně do vylepšení pracovních podmínek a prostředí“, sdělil pro Blesk.cz Witowski. Posledním krokem je vytvoření univerzálních řidičů, kdy pracovníci na tramvajových linkách dostanou vyšší plat, pokud si udělají řidičské oprávnění na autobusy a budou s nimi také v případě nutnosti jezdit.

Dopravci navíc chtějí snížit v zákoně minimální věk pro řízení autobusů z 21 na 19 let. Tímto opatřením si slibují přilákat k řízení mladé lidi a zároveň tím vyřešit nedostatek zaměstanců. Praha tento krok, který vzbudil debaty mezi odborníky i veřejností, podporuje, Odborové sdružení pražských dopraváků ale takový nápad odmítá.

Omezený leden a únor 

Jakub Stárek navrhuje některé autobusové linky svěřit soukromým dopravcům, aby nedocházelo k výpadkům. Podle Witowského to ale není dlouhodobé řešení, poněvadž budou proměnlivě chybět řidiči Dopravnímu podniku i soukromým dopravcům. Proti soutěžení dopravců na vybrané linky naopak nic nenamítá ROPID. Jeho mluvčí Filip Drápal uvedl, že o svěření některých linek soukromníkům bude ještě pražský magistrát jednat.

Autobusovou krizi Pražané poznali již v listopadu, kdy se na 18 linkách prodloužily intervaly a u některých linek zkrátily trasy. Po Novém roce čeká cestující poloprázdninový provoz: „V lednu a únoru by měly nastat omezení o 15 %. Autobusy nejsou v tuto dobu natolik vytížené, proto si to můžeme dovolit,“ vysvětluje mluvčí ROPID.
Fotogalerie
6 fotografií