Prioritou pro rozvoj MHD v Praze je podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) doprava na kolejích, která se má dál rozšiřovat. Problémy jsou v současnosti zejména u řidičů, kterých dopravnímu podniku (DPP) chybí 240. Kvůli tomu dojde u dvacítky spojů k úpravě jízdního řádu.

„Trápí nás, že nemáme stoprocentně obsazené všechny pozice řidičů, ale není to nic zásadního, kvůli čemu bychom museli rušit linky. Pouze optimalizujeme průběžně systém podle dat z ulice od sčítačů cestujících. Pokud poptávka někde je, navýšíme počet autobusů, pokud je poptávka snížena, prodlužujeme intervaly,“ uvedl k problematice Adam Scheinherr.

Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského se k nedostatku zaměstnanců přičetla i změna zákona, na základě kterého mohou lidé dříve čerpat nemocenskou. „Problém se tím ještě prohloubil, zhruba o tři procenta se nám zvedla nemocnost. Z personálních důvodů, tedy nedostatku řidičů, DPP neodjede zhruba jednu setinu procenta výkonů. Daleko zásadnější pro nás je, že neodjedeme výkony z důvodu uzavírek, dopravních nehod či kolon,“ sdělil Witowski.

Šoféři už od 19 let?

Jednou z možností, jak pomoci s podstavem, je zcela nový návrh na novelu zákona. Podle něj by za volant autobusu MHD mohli usednout už devatenáctiletí řidiči. „Spousta lidí ve věku 21 let má už dávno zaměstnání. Tím pádem už jsou stabilizovaní v nějakém oboru, nemají vůli nebo prostor si zřizovat řidičák na autobus a přecházet na úplně jiný obor. Proto si myslíme, že toto by mohlo pomoci. Chtěli bychom za Prahu podpořit tuto novelizaci zákona,“ řekl k návrhu náměstek primátora.

Video
délka: 05:25

Náměstek primátora Adam Scheinherr a generální ředitel DPP Petr Witowski k novinkám v pražské MHD. Daniel Vitouš

Buspruhy a polohy autobusů

V loňském roce vzniklo na silnicích v Praze pouze 300 metrů nových speciálních pruhů pro autobusy. Město hodlá jejich počet významně navýšit, podle Adama Scheinherra se má ještě letos v metropoli objevit zhruba 10 nových buspruhů v délce kolem 5 kilometrů. „V následujícím roce chystáme začátek velké stavby, rozšíření Strakonické ulice o jeden jízdní pruh. Ten bude uzpůsoben pro jízdu autobusů,“ prozradil náměstek.

Podle něj se také policie hodlá více zaměřit na neukázněné řidiče, kteří do těchto pruhů vjíždějí a zkracují si cestu v kolonách. „Od příštího roku chystáme kamerový systém, který bude automaticky vozidla snímat a zasílat pokutu,“ dodal Scheinherr.

Od 1. ledna 2020 by se také lidé měli prostřednictvím webových stránek DPP.cz nebo při použití aplikace „PID Lítačka“ dozvědět přesnou polohu jednotlivých autobusových spojů. Cestující tak budou mít možnost online sledovat, jestli se jejich konkrétní spoje zpožďují.

Automatizace tramvají

Zajímavé změny v rámci technologických pokroků čeká provoz pražských tramvají. „Testujeme řadu takzvaných antikolizních systémů, které by nám umožnily v případě indispozice řidiče nebo kritické situace, aby bez zásahu řidiče tramvaj zabrzdila sama, a zabránilo se tak nehodě,“ uvedl ředitel DPP Witowski. Systém je v současnosti vyvíjen s odborníky z ČVUT a vykazuje ještě řadu nedostatků. Do ostrého provozu tak zatím nemůže a je potřeba na technologii dál pracovat.

Vychytanější má být také systém upřesňování poloh tramvají. Ten má předcházet řadě krizových a kolizních situací. „Dnes se výhybky nastavují automaticky podle trasy, ale automatizace nefunguje perfektně. Po řidičích vyžadujeme ještě vizuální kontrolu stavu výhybky. V momentě, kdy řidič přehlédne, že má výhybku špatně nastavenou, stává se, že tramvaj vjede na špatnou trasu, do špatného směru. Z toho vzniká spousta nebezpečných situací. Systémem zpřesnění polohy bychom dokázali těmto situacím zabránit,“ dodal směrem k pokroku Petr Witowski.

Souhrn změn v provozu autobusů, které vstoupí v platnost během listopadu:

102: není v provozu v úseku Sídliště Bohnice – Staré Bohnice (souvislost s aktuální výlukou, zastávka v docházkové vzdálenosti na Sídliště Bohnice, případně možnost využití linky 236)
109: prodloužení intervalu ve večerním provozu z 20 na 30 minut a drobné úpravy poloh spojů ve špičkách
123: v pracovní dny dopoledne není v provozu v úseku Kavalírka – Anděl – Na Knížecí
131: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut
151: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut
157: během pracovního dne ve špičkách zrušeny tři spoje jedoucí vždy v odvratném směru proti aktuální maximální špičkové poptávce
165: v úseku Modřany – Komořany – Zbraslav omezení 50 % spojů v období pracovního dne
168: v pracovní dny ráno a odpoledne nejsou v provozu vložené spoje v úseku Nové Butovice – Nemocnice Na Homolce
170: v ranním období pracovního dne v úseku Braník – Barrandov každý druhý spoj (souvislost s dočasným zásadním omezením průjezdu při opravě komunikace K Barrandovu, současně reálný pokles poptávky cestujících)
175: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut
176: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut
181: v pracovní dny nasazeny kloubové vozy jako kompenzace za dočasně zrušenou linku 182
182: na lince budou dočasně v provozu jen vybrané spoje v ranní špičce (do 1. prosince)
183: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut
185: v pracovní dny v úseku Palmovka – Letňany snížení počtu spojů na začátku a konci špičkových období
193: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut
200: v pracovní dny v části ranní špičky prodloužen interval ze 2 minut na 3 minuty, v odpolední špičce ze 3 minut na 3,75 minuty
216: zkrácena do trasy Sídliště Baba – Vozovna Střešovice, rozsah provozu upraven pouze na pracovní dny cca od 6 do 19 hodin
241: není v provozu část vložených spojů v ranní špičce pracovního dne v úseku Sídliště Zbraslav – Smíchovské nádraží

Fotogalerie
5 fotografií