Opravnu tramvají v Malešicích označují pracovníci pražského dopravního podniku (DPP) jako stěžejní budovu se zázemím pro údržbu a opravu všech těchto vozidel. Do provozu se dostala roku 1968, ročně tady v průměru projde pracovníkům pod rukama 300 vozů.
Prahu bude na kolejích brázdit modrá kráska. Luxusní tramvaj T3 Coupé nabídne bar i polstrované sedačky

„V současné době tu provádíme hlavně opravy pro nás dominantních tramvají 15T. Opravujeme tu i tramvaje 14T, které by letos měly být všechny kompletně opraveny a dány do provozu,“ vysvětlil vedoucí jednotky „Správa vozidel Tramvaje“ dopravního podniku Milan Slunečko. V různých stádiích a stupních oprav na tomto místě podle něj probíhají také modernizace starších tramvají. V takovém případě se vozy často octnou obnažené až „na kost“ a dojde k výměně kompletního vybavení.
V opravně nyní dochází i k úpravám starých vozů typu T3. „Jsou tu i tramvaje ČKD, takzvaná „kátéčka“, které také dáváme do provozu. Využíváme je obzvláště při výlukách, protože jsou obousměrné,“ řekl pro Blesk.cz náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), který zmiňovanou opravnu navštívil.
„Letos se dostanou do provozu všechny tramvaje 14T, což je pro nás přínos, protože jsou nízkopodlažní. Co se týká původních T3, ikonických tramvají pro pražskou dopravu, jsme schopni si všechno dělat sami. Plánujeme, že dalších 65 kusů bude přestavěno, budou tedy mít nízkopodlažní prostřední část. V horizontu následujících let budou mít všechny noční linky tramvají nízkopodlažní část,“ dodal Scheinherr.
Modernizace haly
Jelikož opravna tramvají existuje přes 50 let, bylo v minulosti nezbytné ji modernizovat. K tomuto kroku došlo v 90. letech minulého století. „Naši předchůdci sem dali nové technologie. Patří mezi ně i vzduchový polštář, který převáží tramvaje a jejich karoserie po pracovní ploše. Umístily se sem nové zvedáky a pracovní lávky, které pracovníkům umožňují vyšší komfort a bezpečnost při práci. V posledních dvou letech byly realizovány další významné modernizace pracovišť a technologií, které jsou nutné pro údržbu nových nízkopodlažních tramvají,“ uvedl Milan Slunečko.
Nová odstavná plocha
Před opravárenskou halou v současnosti probíhá čilý stavební ruch. Vzniká tady totiž nové odstavné parkoviště pro tramvaje. To poslouží zejména v souvislosti s vozovnou Hloubětín, která je nyní v havarijním stavu. „Pomůže nám to přečkat dobu, než se povede vozovnu Hloubětín vyřešit. V momentě, kdy bude některá z vozoven ve výluce, budeme tyto prostory využívat jako náhradní řešení. Tato stavba je pro tramvajový provoz a údržbu strategická,“ dodal Milan Slunečko.