Trdelníky na štítu, blikající nápisy „OPEN“ nebo pestrobarevné nápisy ve výloze. Tak v současnosti vypadá historické centrum Prahy, kterým denně prochází desítky tisíc turistů. Podle radní pro kulturu chce jít město příkladem dalším vlastníkům a zavádí nová pravidla pro nemovitosti a partery, které má v majetku.

Zamést si před prahem

„Rozhodli jsme se, že musíme začít u sebe a zamést si před vlastním prahem. Vznikla pravidla ve spolupráci se spoustou odborů, která redukují vizuální smog a jsou závazná pro všechny objekty v majetku města a městských firem,“ uvádí radní, která si od nových pravidel slibuje, že jimi dá příklad i soukromníkům.

Nově by tak ve výloze mohlo zůstat jen 20 % reklamního označení, zmizely by firemní štíty a celoplošné fotografie. Utrum budou mít i výrazné barevné grafické motivy a další ilustrace. Zakázané budou reflexivní a různě křiklavé prvky a sériově vyráběné nápisy jako „OPEN“ a další rotující a pohybující se prvky. Podle pravidel budou mít výjimku lékárna nebo pošta.

Až s novou smlouvou

Na Královské cestě se jedná až o 20 % všech obchodů a provozoven. Pravidla začnou platit až ve chvíli, kdy budou podepsané nové smlouvy nebo dodatky ke smlouvám s nájemníky. Podle Třeštíkové se nezačnou pravidla uplatňovat ihned, ale jedná se o dlouhodobý proces. Zásadní pro město je, aby pravidla přijala i MČ Praha 1, která vlastní velkou část prostor v centru.

Podle Kateřiny Písačkové, mluvčí Prahy 1, se budou pravidly zabývat ještě radní a zastupitelé v komisích a výborech. „Předpokládám, že se bude zavedení pravidel na území Prahy 1 řešit během ledna,“ řekla pro Blesk.cz mluvčí.

Fotogalerie
12 fotografií