Přívozy Pražské integrované dopravy (PID) oslavily 20 let fungování v novodobé historii města Prahy. Prvním přívozem byl P1 ze Sedlce do Zámků, dnes průměrně sveze ročně kolem 130 cestujících denně. Moderní přívozy jsou bezpečnější a některých místech vyhledávanější než kdy dřív. Dnes je přívozů šest, v minulosti jich však bylo osm. Podle Tomáše Prouska z ROPID jim moc času nezbývá „Je to takový osud většiny přívozů, že je nahradí nějaká stavba. Když je poptávka dostatečně vysoká, loď už nestačí. Nemá komfort provozu 24/7 a lidé raději využijí most nebo jiný spoj,“ popsal Blesku. A to i přesto, že ročně tyto přívozy přepraví více než milion pasažérů.
Typickým příkladem je přívoz P3, který příští rok končí. „P3 už mezi námi nebude, i to je důkaz, že přívozy jsou spíš dočasné řešení, dokud nepřijde něco trvalejšího,“ vysvětluje Prousek.
Budoucnost přesto zcela temná není. Podle Prouska se nové možnosti otevírají v oblasti holešovických a libeňských přístavů: „Tam vidím určitý potenciál. Až se severní cípy více zastaví obytnou výstavbou, může to vyvolat poptávku po novém spojení přes Vltavu. Ale je to otázka několika let, možná i více.“
Pražské přívozy zažily i rekordní období. Nejsilnější byla linka P8 v roce 2018, která suplovala zřícenou Trojskou lávku do zoologické zahrady. „To plavidlo pro sto osob bylo skoro pořád plné. Lidé byli zvyklí chodit přes lávku, a když přišel přívoz, tak proč by ho nevyužili? V těch letech se celkový počet cestujících blížil až k milionu za rok,“ připomíná Prousek. Přívoz P8 fungoval od roku 2017 do roku 2020. Což je delší doba než například linka P4, která trvala pouze v letech 2017 až 2018 na trase Kazín – Černošice, Mokropsy. Kvůli nedostatečné poptávce byla ukončena.
Matka samoživitelka vybudovala chlebíčkové impérium. "Začínala jsem s vozíčkem na hlavním nádraží," říká…

Přívozy spíše zachraňovaly než že by způsoboval dramatické chvíle. „Žádné potopené lodě ani úmrtí jsme nezažili. To k přívozům PID nepatří,“ říká Prousek. Ztráty se podle něj týkají spíš drobností „Převozníci občas utopí čtečku jízdenek, cestujícím zase spadne do vody mobil nebo tachometr z kola.“ Tragické příběhy patří spíše hluboké minulosti, několik století zpátky utonulo při přetížení jednoho z přívozů až 160 lidí. „Každý přívoz je jen dočasné řešení. Dříve či později přijde most nebo jiná stavba, která ho nahradí,“ dodává Prousek.
Oslava dvaceti let fungování přívozů PID se konala v Podbabě. Na akci dorazilo kolem stovky lidí a fronta na převoz byla stále neměnná. Návštěvníci si mohli dát pivo, ochutnat pečené prase, děti si mohly postavit autobus z papíru a odnést samolepky či tetovačky s motivem autobusu. Na místě také hrála živá hudba s námořnickým motivem.