Nemá jméno. Jen číslo X022, Pražané si jeho existenci často uvědomili až v úterý, kdy se objevila zpráva o uzavření. Kontrolu mostu Technická správa komunikací (TSK) zadala v září. Údajně šlo o pravidelný test, k němuž dochází podle nastaveného harnonogramu již od 90. let. Ten však odhalil jeho zhoršující se stav a nové trhliny. Technikům se most doslova sypal pod rukama.

„Detailně jsme ho monitorovali pomocí speciálních měřicích přístrojů. Touto metodou bylo zjištěno, že se stav mostu v posledních 25 dnech zásadně zhoršil a některé trhliny se zvětšily až o pět milimetrů. To signalizuje neobvyklé chování nosné konstrukce a jeho nepřípustné poškození,“ říká náměstek generálního ředitele TSK Matěj Fichtner.

Už se pracuje

Podpěry mostu dostala za úkol zhotovit firma Hochtief. Dočasné podepření by mělo být hotové do týdne. „Předpokládáme, že cena za podepření se bude pohybovat řádově v jednotkách milionů korun. Přesná bude stanovena podle rozsahu skutečně odvedených prací,“ popsala Barbora Lišková, mluvčí TSK.

Ošidili stavbu?

Všichni chtějí vědět, kdo za kalamitu může. Chyba se zřejmě stala už na začátku. „Nosná konstrukce je provedená v rozporu s dostupnou projektovou dokumentací, což připustili i původní projektanti při konzultaci,“ uvedl Václav Hvízdal ze společnosti Pontex, která most kontrolovala. Chybí některé tzv. předpínací kabely držící most »pohromadě«. 

Chyběla údržba

Za havarijní stav však nemůže jen ošizená stavba. Chyba je i v zanedbané údržbě. „Za havarijní stav mostů je zodpovědný každý, kdo měl v posledních dvaceti letech na starosti údržbu mostů a dopravních staveb,“ tvrdí Jan Čižinský, starosta Prahy 7, kde bortící se stavba stojí. 

Most X022 v otázkách a odpovědích


1. Kdy se tam vrátí doprava?

Provizorně podskružen, tedy podepřen, má být do týdne. Pak se na něj i pod něj vrátí doprava. Během dalších několika měsíců se vybudují trvalejší podpory, což by se mělo obejít už bez významnějšího omezení dopravy. 

 

2. Bude možné podepřený most využívat bez omezení?

Zřejmě ne. V plánu je zavedení několika opatření, třeba snížení rychlosti při průjezdu. O přesné regulaci se jedná.

 

3. Proč je uzavřený most tak důležitý?

Most označovaný jako X022 je součástí tzv. severojižní magistrály a propojuje tak sever Prahy s dálnicí D1 na jihu města. 

 

4. Kdo most stavěl?

Stavbu spodní konstrukce, tedy pilířů, prováděly Dopravní stavby Olomouc. Nosnou konstrukci postavily Vojenské stavby Praha, oddělení Správy betonových konstrukcí. Do provozu byl uveden v roce 1980.

 

5. Má něco společného se zřícenou Trojskou lávkou či mostem v italském Janově?

Mosty jsou postavené metodou dodatečně předpínaných konstrukcí. „Jedná se o podobnou konstrukci jako u zříceného mostu v Janově či Trojské lávky,“ uvedla Barbora Lišková z TSK. Podle statika Václava Losíka si ale mosty moc podobné nejsou. „Konstrukce se výrazně odlišuje, na Vltavské se jedná o ohýbané předpjaté nosníky. Na Trojské lávce jde o takzvaný předpjatý pás. To je druh lanové konstrukce, která je ztužena vloženými segmenty mostovky, které jsou předpjaty, a tak je zvýšena tuhost,“ uvedl statik. Stejnou konstrukci jako X022 mají v Praze Radotínský či Barrandovský most a zakončení Strakonické nebo Novopacké ulice.

 

6. Musel se most uzavřít tak náhle, doslova »z hodiny na hodinu«?

Technici neměli příliš času. Jakmile zjistili, že se most rozjíždí, museli prý jednat. „Zjišťování stavu předpětí u tohoto typu konstrukce je velmi obtížné. Když byly zjištěny nějaké varovné sigály, pak konstatovat, zda je most v pořádku, je těžké a pro majitele či správce rizikové. Návrh na demolici tedy dokážu pochopit,“ vysvětlil docent Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT, který zkoumá sousední Hlávkův most. 

 

7. Doprava by se na most měla do týdne vrátit. Ale co dál... Hrozí Praze při stavbě nového dopravní kolaps? 

„Bourání i stavba by měla probíhat souběžně, aby situace co nejméně narušila dopravu v Praze,“ uvedla bez dalších podrobností Barbora Lišková, mluvčí TSK. Výhodou je samozřejmě i to, že se dá veškerá doprava vést Argentinskou ulicí a nemusí to způsobit takový problém jako (by) bylo uzavření Libeňského mostu.

 

8. Je opravdu možné nový most v této lokalitě stavět souběžně s bouráním starého? 

„Bez znalosti okrajových požadavků a podmínek a promyšlení neumím jednoduše odpovědět. Technicky a technologicky je dnes možné lecos. Otázkou je účel, smysl, náklady a související rizika,“ uvedl docent Jiří Kolísko.

 

9. V tuto chvíli je uzavřen most pro auta pouze ve směru od centra, v opačném se jezdí. Znamená to, že druhá polovina mostu není nebezpečná?

Most u Vltavské je vlastně složený ze dvou mostů, ten ve směru do centra je zatím relativně v pořádku. K zemi by však měly jít oba. „Jediným dlouhodobým řešením je oba mosty zbourat a postavit nové,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková. 

10. Jak je na tom Hlávkův most, který na most u Vltavské navazuje?

Hlávkův most samotný není v dobré kondici. Jak špatné to s ním je, zkoumají už několik měsíců odborníci z Kloknerova ústavu. Most bude potřebovat opravy v nejbližších letech. Podle kandidáta na primátora Jiřího Pospíšila (TOP 09) je ve hře i možnost vystavění provizorního mostu vedle Hlávkova mostu. 

 

11. Jaké další mosty v Praze jsou ve špatném stavu?

Mosty podle technického stavu řadí TSK do sedmi tříd, kdy stupeň jedna znamená nejlepší stav, sedm havarijní. Podle březnové analýzy zařadila do šesté kategorie, která označuje velmi špatný stav, rámové konstrukce Libeňského mostu, klenby mostu jsou v páté kategorii, tedy ve špatném stavu. V šestce je také Palackého most. Do páté třídy TSK zařadila Hlávkův, Čechův, Mánesův, Jiráskův most, Barrandovský nebo most Legií.

 

12. Co bude s Libeňským mostem, který byl letos na šest týdnů uzavřen?

Současná pražská koalice se shoduje na tom, že most opraví. Přesnou podobu rekonstrukce ale neznají.

 

13. Kudy jezdí tramvaje?

Linky číslo 1, 12 a 25 jsou v úseku Strossmayerovo náměstí – Maniny odkloněny přes zastávky Výstaviště Holešovice, Nádraží Holešovice a Ortenovo náměstí směrem na Palmovku. Tram 14 je v úseku Bílá labuť – Palmovka odkloněna přes zastávky Florenc a Křižíkova.

 

14. Jak objet uzavírku autem?

Sjet můžete do Veletržní ulice, která vede přes nábřeží Kapitána Jaroše a ulici Dukelských hrdinů. Nebo lze zvolit cestu na nábřeží Kapitána Jaroše a pokračovat Argentinskou do Holešovic. 

 

15. Bude zavedena náhradní doprava?

Dojde k mírnému posílení provozu autobusové linky 156 v ranní špičce a zavedení omezeného víkendového provozu. Autobus jezdí ze Strossmayerova náměstí přes Vltavskou, Osadní, Maniny, Přívozní na Nádraží Holešovice. „Pro místní obsluhu pak projednáváme zavedení zvláštní linky v trase Dělnická - Pražská tržnice,“ uvedla Aneta Řehková, mluvčí Dopravního podniku. Pokud jedete do tržnice z Karlína, můžete využít přívoz P7. 

Byla Trojská lávka jen začátek?

Trojská lávka se zřítila 2. prosince 2017. V tu dobu na ní stáli čtyři lidi, dva se těžce zranili a jen zázrakem nikdo nezemřel. Na vině bylo zřejmě prasklé napínací lano. Technická správa komunikací uvedla, že most nebyl v havarijním stavu. Magistrát později nařídil kontrolu podobně konstruovaných mostů, mezi nimi byl i ten v Bubenské ulici. 

Bortí se a dostal nové cyklopruhy

Most byl sledován kvůli špatnému technickému stavu, přesto se na něm koncem září objevily nové cyklopruhy a sloupky oddělující pás pro cyklisty. Na sociálních sítích se dokonce objevily úvahy, že jejich instalace mohla most narušit. „To je úplný nesmysl,“ odmítl teorii Jan Čižinský, starosta Prahy 7, který je známý jako velký příznivec cyklistiky. Zda sloupky a cyklopruh budou i na novém mostu, není zatím jasné.  

Expertka Miloslava Pošvářová (55): Stavba se vždy liší od projektu

Kontrola mostu X022 podle Václava Hvízdala ze společnosti Pontex, která kontrolu provedla, ukázala, že byl před 40 lety postaven v rozporu s projektem. Expertka na mostní konstrukce Miloslava Pošvářová (55) ale Blesku řekla: „Nikdy nemůžete konstatovat, že nevyhovující stav mostu je proto, že se postavil jinak, než měl. Vždycky se liší od projektové dokumentace. Od toho tam je ale dozor, který společně s projektantem ty změny odsouhlasí.“ Ta také již dlouhodobě volá po hloubkové analýze všech pražských mostů. „Není totiž normální, to co se s nimi děje,“ dodává.

Fotogalerie
25 fotografií