Důvodem, proč se jedna z konstrukcí libeňského soumostí dostala do havarijního stavu, je podle dopravní expertky Miloslavy Pošvářové zatékání vody. Tomu by za normálních okolností zabránila funkční izolace. „Pokud by byla v minulých letech vyměněna alespoň izolace, most se do tohoto stavu rozhodně nedostane,“ sdělila Blesk.cz Pošvářová. Izolace se během 90 let existence mostu měla vyměnit už třikrát, nestalo se tak ale ani jednou.
Proč Praha Libeňský most neopravovala? „Největší problém vidím v tom, že současná pražská rada nereagovala na podklady TSK, například už v roce 2016 zadala zadání diagnostického průzkumu, ovšem pokyn k tomu úkonu od rady nepřišel a gesční radní Petr Dolínek (ČSSD) nedokázal prosadit ani začátek jakékoli rekonstrukce," řekl předseda výboru pro dopravu pražského zastupitelstva Matěj Stropnický (SZ).
Že se Libeňský most nezačal opravovat už před lety, kritizovali také starostové Prahy 7 Jan Čižinský a Prahy 8 Roman Petrus. „Je smutné, kam až musel stav Libeňského mostu zajít, aby se něco začalo dít. Nicméně tuto formu vnímám jako velice nešťastnou. Kdyby byly vyslyšeny požadavky naší městské části, mohla být rekonstrukce již minimálně rok a půl hotová,“ uvedl Petrus po ohlášení uzavírky Libeňského mostu ve čtvrtek 18. ledna. Čižinský upozornil na to, že úsek, kvůli němuž byl celý most pro tramvaje a autobusy uzavřen, není v místě, jež má být památkově chráněno. „Nepochybně jej bylo možné v koordinaci s památkáři opravit,“ uvedl.
„Věděli jsme, že je to problém“
Radní pro dopravu Petr Dolínek na tiskové konferenci k uzavírce mostu uvedl, že zastupitelstvo o problému ví od roku 2005. „Já jsem politické řešení Libeňského mostu nabízel v roce 2015 a deklaroval jsem několikrát, že ten projekt, který byl rozsoutěžen, můžeme ještě upravit a že můžeme konat, hlavně abychom něco udělali s tím mostem, protože jsme věděli, že to je problém,“ sdělil. Rozhodnutí o rekonstrukci mostu ale od té doby nepadlo. „Neustále se hledaly nějaké záminky, aby se ještě pořád něco šetřilo, a teď musíme nést následky,“ dodal Dolínek.
Libeňský most je v provozu od roku 1928, od té doby se však neopravoval. Životnost takového mostu je přitom podle odborníků zhruba 100 let. Uzavřen byl pro automobily, tramvaje a autobusy v pátek 19. 1. v jednu hodinu ráno až do odvolání kvůli svému havarijnímu stavu.