Úterní uzavírka holešovického mostu se ve středu ráno dotkla tisíců Pražanů. Denně směřuje přes frekventovanou stavbu do centra města mnoho řidičů, nemluvě o dopravním uzlu na Vltavské a Strossmayerově náměstí. Uzavření stavby proto zasáhlo tramvaje, ale i chodce.
A bude hůř - podle mluvčí TSK Barbory Liškové se most bude muset zbourat. Měření v posledních 25 dnech totiž ukázala ohromné zhoršení jeho stavu. „Některé trhliny se zvětšily až o pět milimetrů. To signalizuje neobvyklé chování nosné konstrukce mostu a jeho nepřípustné poškození,“ uvedl náměstek ředitele TSK Matěj Fichtner.
Společně s ním TSK zbourá i paralelní most, po kterém vede komunikace Bubenská v opačném směru. Mosty jsou z roku 1980 a stavěly je Vojenské stavby. „Jedná se o podobný typ konstrukce, jako byl most v Janově nebo Trojská lávka,“ uvedla mluvčí s tím, že tento typ konstrukce využívá nosná upínací lana.
To později popřel autorizovaný inženýr pro statiku a dynamiku staveb Václav Losík. „Nejedná se o podobnou konstrukci jako u Trojské lávky. Konstrukce se výrazně odlišuje, na Vltavské se jedná o ohýbané předpjaté nosníky. Na Trojské lávce se jedná o takzvaný předpjatý pás. To je druh lanové konstrukce, která je ztužena vloženými segmenty mostovky, které jsou předpjaty, a tak je zvýšena tuhost,“ uvedl.
Než vznikne projekt na nový most, ten stávající se podepře. Jako zhotovitel byla vybrána firma Hochtief, která staveniště převezme ještě ve středu odpoledne. „Předpokládáme, že cena za toto podepření se bude pohybovat řádově v jednotkách milionů korun, přesná cena bude stanovena podle rozsahu skutečně odvedených prací,“ uvedla Lišková.
Nečekané komplikace
Náhlé uzavření mostu způsobilo Pražanům značné komplikace - u metra Vltavská a na „Štrossu“ stojí od středečního rána informátoři a odpovídají na dotazy cestujících. Janu Krátkou (55) místo poklidné cesty čekalo nepříjemné překvapení. „Teď abych šla pěšky,” krčí rameny pasažérka, která se vydala na nákupy do Pražské tržnice, a o uzavírce, stejně jako další cestující, vůbec nevěděla. „Docela mi to komplikuje den,” dodává.
Tramvaje číslo 1, 12, 14 a 25 jsou odkloněné po náhradních trasách. Podle informací, které poskytl pro Blesk.cz náměstek pro městskou dopravu ROPID Martin Šubrt, to vypadá, že uzavírka by mohla trvat až 10 dní. Kvůli jednomu z pilířů navíc bude v delším horizontu omezená i tramvajová linka 14.
Velkolepá vzpomínka na zesnulého člena Ztohoven: Umělec pomaloval stěnu, do které Crhák (†41) narazil

Pro řidiče jsou zase nachystány dvě objízdné trasy, a to buď z Hlávkova mostu mohou sjet na nábřeží Kapitána Jaroše a pokračovat Argentinskou do Holešovic. Hlavní objízdná trasa do Veletržní ulice zase vede přes nábřeží Kapitána Jaroše a ulici Dukelských hrdinů.
U metra Vltavská musí tisíce lidí využít náhradní dopravu. David Zima
Podle místostarosty Prahy 7 Ondřeje Mirovského (SZ) situace zatím není nikterak dramatická: „Od rána okolí Vltavské procházím a monitoruji situaci, abych věděl, jak to vypadá. Zatím je provoz podle mého v pořádku, i když jsou přetížené objezdové trasy, a to konkrétně Dukelských hrdinů a Kostelní. Zvláště ráno proto budu požadovat zvýšení policejního dohledu kvůli docházce dětí do místních škol,“ říká Mirovský.