Ve čtvrtek 28. srpna 2014 naposledy zastavil na nádraží Praha Bubeneč vlak pro cestující. Spoje v současné době využívají nově zbudovanou zastávku Praha Podbaba, která má lepší napojení na veřejnou hromadnou dopravu a samozřejmě se technicky nedá s Bubenčí srovnat.

Budova proto chátrá. „Strana zelených se bude zasazovat o to, aby nově zvolená radnice Prahy 6 budovu nádraží dostala do své správy, ideálně za symbolické nájemné,“ řekla před dvěma lety Petra Kolínská (SZ), tehdejší kandidátka na starostku, nyní náměstkyně primátorky.

Magistrát přispěje na koupi, Praha 6 na opravu

Další více než dva roky se ale nic nedělo a historické nádraží chátralo. Konečně to však vypadá, že se něco změní. „Jednání o převedení nádraží na městskou část probíhala ve spolupráci s magistrátem. Právě hlavní město slíbilo se finančně podílet na zakoupení i rekonstrukci objektu,“ popisuje místostarosta pro ekonomiku, finanční a investiční politiku Prahy 6 Jaromír Vaculík (TOP 09).

Nádraží Bubeneč v pražských Dejvicích
Autor: Praha 6

Určitou dobu byly hlavním problémem peníze. Praha 6 si nemohla dovolit objekt koupit. „Cena činí 14,3 milionu korun bez DPH a peníze na odkup nemovitosti bychom měli získat od magistrátu hlavního města,“ řekl Vaculík.

Na pomoc ale přispěchal právě magistrát. „Pro městskou část je důležité, že prostředky na zakoupení budovy od železnic uhradí magistrát, na Prahu 6 tak zbudou náklady na rekonstrukci, i když o jejich částečnou úhradu bude možné požádat hlavní město,“ doplnil předseda kontrolního výboru René Pekárek (ČSSD).

Co tu bude?

Po vyřešení všech náležitostí tak zůstává otázka, co by zde mělo vzniknout. K tomu, jak budou objekt nádraží i přilehlé pozemky využívány, dostanou příležitost vyjádřit se i občané. Mohlo by zde být například vybudováno zázemí pro cyklisty, tedy restaurace, servis kol, společenské prostory a podobně.

Jde také o prostor vhodný pro galerii, pamětní síň nebo například malé muzeum železnice, jelikož budova sloužila jako nádraží už od roku 1850.

Mezi hlavní výhody nádraží patří jeho blízkost Stromovky, ale také izolovanost od nejbližších domů, což rozšiřuje možnosti jeho využití. Případný hluk by zde nemusel nikoho rušit a bylo by to ideální místo k odpočinku. Jediným problémem jsou snad pouze stále projíždějící vlaky.

Otevřít by se mohlo v roce 2019

Už během jara příštího roku si budou moci občané nádraží prohlédnout, blíže se seznámit s objektem a popřemýšlet, k čemu by byli rádi, aby budova sloužila. Při prohlídkách budou mít podle radnice Prahy 6 k dispozici také kompetentní osoby, které jim zodpoví dotazy, a lidé získají i možnost nahlédnout do technických výkresů.

„V každém případě by občané měli mít právo říct, co v dané lokalitě potřebují a co by si v uvolněné budově představovali. Zda by tam chtěli mít sál a salonky, které by mohly bezplatně užívat spolky pro své aktivity, zda je tam potřeba restaurační zařízení a podobně,“ říká zastupitelka Helena Briardová (KSČM).

„Pokud se nám příští rok povede vyřídit vše kolem architektonické soutěže a bude vydáno územní rozhodnutí a začne-li se další rok rekonstruovat a stavět, pak v roce 2019 by se mohlo nádraží otevřít pro občany,“ dodává zástupce starosty Prahy 6 Martin Polách (ANO).

Fotogalerie
3 fotografie