Problémy ohledně zániku smlouvy s italskou firmou Grandi Stazioni zdaleka nekončí. Před očekávanou právní bitvou o miliardy korun za ušlý zisk a investice ale čekají problémy i krámky. S Italy má skoro padesát obchodů na hlavním nádraží smlouvu, která jim určuje, že po ukončení smlouvy musí vybourat interiéry.

„... případné závěry o ukončení nájmu k 16. 10. 2016 v případě jeho neuzavření by s sebou přinesly mimo jiné zásadní právní nejistotu všech zúčastněných včetně podnájemců, kteří jsou dle podnájemních smluv v případě ukončení našeho nájmu (a tudíž i jejich podnájmu) povinni vybourat interiéry,...” tvrdí v e-mailu zástupkyně Grandi Stazioni Lenka Němečková.

Správa železniční dopravní cesty, která nyní bude muset řešit nové smlouvy s nájemci, ale doufá, že k takové situace nebude muset dojít. „Stávající podnájemci na pražském hlavním nádraží byli osloveni a jsou o aktuální situaci zpraveni. Všem budou nabídnuty nové nájemní smlouvy, neboť původní, uzavřené s Grandi Stazioni, dnem 17. října zanikají,“ popsala mluvčí správců železnice Kateřina Šubová.

Podmínky se měnit nebudou

„Všechny nové smlouvy by však měly kopírovat podmínky od italské firmy. Nyní očekáváme nájemní podmínky, které by podle prvotních informací měly vycházet ze stávajícího stavu s cílem zabezpečení plynulého chodu služeb na hlavním nádraží,“ uvedla Karolína Slezáková ze společnosti JLV.

„Neočekáváme zásadní problémy například s výší nájmu – bude-li odpovídat tržnímu prostředí, bude zachována. Tímto krokem jasně deklarujeme zájem o pokračování spolupráce s dosavadními podnájemci a zachování kontinuálního provozu nabízených služeb. Při jednání budeme zohledňovat stávající dobu nájmu a případně i technické zhodnocení pronajatého prostoru,“ dodala Šubová.

Společnost Grandi Stazioni prostory nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale, tedy v budově z druhé poloviny 20. století, vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci nádraží získala od Českých drah možnost budovu komerčně využívat po dobu 30 let.

Opravy historické Fantovy budovy však nabraly zpoždění a SŽDC odmítla firmě prodloužit smlouvu o další dva roky, kdy měla být podle Italů rekonstrukce kompletní. Původně totiž měly být opravy hotovy už v roce 2013.