Jste generální ředitel „všech tramvají, metra a autobusů“. Nejde se nezeptat, kdy naposledy jste jel MHD?
„Přiznám se, že takovou otázku jsem čekal. Městskou hromadnou dopravou čas od času jezdím. Hlavně když se po centru přesouvám z jedné schůzky na druhou. Složitě se tam totiž parkuje. Ale úplně naposledy jsem jel se synem lanovkou na Petřín. Vím, že to není úplně typický prostředek MHD jako třeba tramvaj nebo metro, ale spravujeme ji a neodmyslitelně k DPP patří. Ročně lanovkou přece jen převezeme necelé dva miliony lidí.“
Přijde Vám, že pražský dopravní podnik Pražanům poskytuje kvalitní služby?
„Jednoznačně ano, i ve srovnání s jinými evropskými městy. Proto kvalitu našich služeb zvyšovat nechceme, naopak, chceme ji udržet na stávající úrovni a celý systém zefektivnit.“
Co si pod tím mám představit? Znamená to, že neplánujete například nákup nových tramvají, vagonů metra a autobusů? Chcete, aby MHD jednoduše vypadala a fungovala stejně například i za 5 let, kdy z vedení podniku odejdete?
„Těší mě, že mi takhle fandíte. Samozřejmě budu velice rád, když i za pět let pražský dopravní podnik povedu. Zaměstnanci i DPP si to rozhodně zaslouží, za posledních několik let se vedení hodně střídalo a rozhodně je pro firmu lepší, když je nějakou dobu stabilní. Když se vrátím k vaší otázce, rozhodně chci pražskou MHD posunout dopředu, a to právě cestou zefektivnění služeb tak, že například zavedeme slibovaný mobilní signál v metru, čeká nás důležité rozhodování o modernizaci vozů na všech trasách, rozšíříme možnost koupit si v tramvaji jízdenku bezkontaktně platební kartou, začneme stavět novou trasu metra D apod.“
To všechno jsou informace, které Pražany zcela jistě zajímají. Když se nyní tedy zaměříme nejprve na metro, jak pokračují plány na dostavbu nové linky D? Médii proběhlo, že by se stavba měla zpozdit minimálně o tři roky...
„Naopak, cítím velkou podporu dozorčí rady, která chce celý projekt zrychlit. Analyzujeme možné rozdělení projektu, to by nám umožnilo začít stavět tunely metra do čtyř let. Pak bychom postupně dobudovávali stanice. Bude jen na nás, managementu DPP, abychom vše zvládli v co nejkratším čase…“
Zmínil jste signál v metru a modernizaci vagonů. První otázka zní: Kdy si cestující konečně při cestě v podzemí zavolají nebo si budou smět vyřídit e-mail? Slibovali jste, že mezi stanicemi Roztyly a Muzeum to bude možné v druhé polovině roku 2016, a stále nic…
„Do konce roku to jistě nestihneme. Jednáme s operátory, za jakých podmínek je necháme instalovat vyzařovací kabel v tunelech metra. Musíte si uvědomit, že jakákoliv technologie v metru přináší zejména bezpečnostní nároky. Ale e-maily si vyřídíte již na jaře.“
Co se týká modernizace vagonů metra. Mohl byste být konkrétnější? Na co přesně peníze půjdou a kdy si cestující všimnou prvních změn?
„Čas letí neúprosně. Soupravy M1 jsou v druhé polovině své životnosti a rekonstruované soupravy 81-71M na hranici životnosti 15 let. Když se rozhodneme prodlužovat životnost, chceme, aby modernizace pocítili také cestující. Dnes už mám na stole návrhy nových interiérů souprav M1. Jde o nová sedadla, LED osvětlení atd.“
Pokud zůstaneme u investic. Do čeho v metru DPP všeobecně nejvíce investuje?
„Nejvíce investujeme do bezpečnosti, což není vidět, ale bezpečnost cestujících je pro nás priorita. Všichni si myslí, že doháníme Evropu, ale já vím, že lidé v provozu dělají výbornou práci, a já si jich moc vážím. Dále investujeme například do výměny eskalátorů a rekonstrukcí stanic. Letos jsme již začali s rekonstrukcí stanice metra Jinonice. Stavební práce v technických prostorách stanice (tj. bez omezení provozu s cestujícími) začaly 1. 11. 2016. Pro cestující bude stanice vyloučena z provozu od 7. ledna do 7. srpna 2017 – vlaky budou stanicí v obou směrech pouze projíždět (obdobně, jako v případě rekonstrukce stanice Národní třída). V roce 2017 také počítáme se zprovozněním bezbariérových přístupů do stanic metra Palmovka a Opatov, v roce 2018 pak ve stanici Karlovo náměstí.“
Následující otázka neminula snad žádného z předchozích generálních ředitelů DPP. Jak se stavíte k prodloužení provozu metra? Cestující v Praze by zcela určitě uvítali, kdyby metro jezdilo déle, třeba tak, jak tomu bylo mezi lety 2010–2012. Uvažujete o tom?
„Prodloužení provozu metra by způsobilo značné komplikace. Zkrátila by se tak doba na jeho údržbu, která se provádí v nočních hodinách. A my rozhodně nechceme polevit ze zavedených standardů, chceme metro čisté, včasné a bezpečné. Tuto otázku jsme řešili i s paní primátorkou Krnáčovou (ANO) a dospěli jsme k závěru, že nechat déle zprovozněné metro není dobrý nápad a navíc v tomto ročním období by sloužilo jako úkryt pro lidi bez domova.“
Vaší odpovědí jste mě navedl na další otázku, a to, jak pražský dopravní podnik v zimních měsících „bojuje“ s lidmi bez domova, kteří přespávají zejména v metru a tramvajích?
„Pracovníci dispečinku Centra sociálních služeb budou v kontaktu se strážníky nebo DPP. Když městská policie či přepravní kontrolor DPP vykážou bezdomovce z MHD, zavolají poté na dispečink a dispečer na místo pošle jeden ze dvou kontaktních týmů, který bezdomovci nabídne pomoc.”
Nemyslíte, že konkrétně v metru by mohlo být řešením zavedení turniketů, které mají ve mnoha jiných evropských zemích? Navíc by dále snížily i počet cestujících, kteří jezdí takzvaně na černo.
„Je to zajímavá myšlenka a samozřejmě i trend ve světě, který zároveň slouží i jako bezpečnostní prvek, avšak vše je na rozhodnutí vlastníka, respektuji současnou strategii volného přístupu.“
Revizor není podle mého názoru oblíbené povolání a minimálně na sociálních sítích je z lidí cítit až agrese. Neevidujete zvýšený nárůst fyzických napadení revizorů? Proč nejsou stejně jako strážníci městské policie vybaveni například kamerou?
„Statistika napadení revizorů například v první polovině roku 2016 vykazuje o 4 napadení více než ve stejném období roku 2015. Ačkoliv se jedná „ pouze“ o čtyři napadení více, agresivita některých cestujících, kteří se podrobují přepravní kontrole, je neadekvátní.
Audio nahrávání funguje u všech revizorů. O vybavení kamerami jsme uvažovali, když se zavádělo audio. Proti byl úřad pro ochranu osobních údajů. Já vám jen mohu slíbit, že je v budoucnu vybavíme technologií, která jejich práci ještě zefektivní.“
Jaká další bezpečnostní opatření v MHD plánujete?
„Do tramvají bychom měli v reakci na bezpečnostní rizika v nejbližší době nainstalovat kamery. Jednu do salonu, druhou do provozu. V tramvajích dnes kamery slouží jen na dohled nástupu a výstupu osob a dění v salonu tramvaje – tedy pouze pro dohled řidiče (není pořizován žádný záznam). Kamerové systémy bez záznamu jsou nyní k dispozici na vozech KT8N2, 14T a 15T.“
U tramvají ještě chvíli s dovolením zůstaneme. Uvedl jste, že plánujete rozšířit službu placení jízdenek platební kartou bezkontaktně. Znamená to, že tato služba bude fungovat na jiných tramvajových linkách než jen na lince 18 a 22? Mohl byste prozradit více?
„Pilotní projekt nákupu jízdního dokladu pomocí bezkontaktní platby byl vyhodnocen jako funkční a bezproblémový, Dopravní podnik plánuje plošné zavedení tohoto způsobu nákupu jízdenek i v ostatních pražských tramvajích a vestibulech metra.“
Na jaké další novinky se Pražané mohou v tramvajích těšit? Co třeba dobíjení telefonů?
„Tady cestující asi trochu zklamu, ale zásuvky na dobíjení telefonů v tramvajích neplánujeme zavést, a to hned z několika důvodů. Zcela jistě by se zásuvky staly dříve nebo později terčem vandalů, za další by se zvýšilo riziko krádeží a není ani možné, aby si cestující efektivně dobil telefon během jízdy přes několik zastávek.“
Teď si trochu rýpnu, nechcete zásuvky na nabíjení mobilních telefonů zavést do autobusů? V nich by to cestující stoprocentně ocenili. Stačí se odpoledne podívat na váš web do sekce Mimořádné události a není všedního dne, kdy by spoje nenabíraly kvůli silné individuální automobilové dopravě zpoždění… Plánujete to nějak řešit?
„Ano, samotného mě to trápí. Zpoždění jsou veliká. Rád bych tento palčivý problém projednal s Ropidem, který má organizaci PID na starosti, a také s ostatními subjekty MHMP. Myslím, že nám jde o společnou věc, tedy ráno se dostat včas do práce a večer domů. Samozřejmě s námi.“
Je nepsaným pravidlem, že s každým novým vedením přišla i úprava cen jízdného. Nechystáte se zdražovat?
„K výši jízdného se mi nepřísluší vyjadřovat. Kde ale cítím silný mandát vlastníka je úspora provozních nákladů. Za své působení jsem zjistil, že máme velké rezervy ve strategickém plánování. Mým nejbližším úkolem je postavit kvalitní finanční plán s úsporou na příští rok a pak jej dodržovat.“
Mazačka se vrátí
A má poslední otázka se týká celebrity DPP. Jak je na tom mazačka? Kdy ji lidé opět uvidí v ulicích?
„Mazací tramvaj úspěšně absolvovala kompletní obnovu vnějšího a vnitřního laku a momentálně na ní probíhají kompletační práce. Více o mazačce chceme veřejnost informovat v průběhu listopadu, nyní tedy zatím nebudeme zacházet do podrobností.“