Kdo jezdí pravidelně pražskou veřejnou dopravou, má jasno. Nikdy nemáte nic jistého a jízdní řády jsou často jen orientační. Ne všechno lze ale svést na organizátora dopravy Ropid (Regionální organizátor pražské integrované dopravy). 

„Standardní zpoždění je do tří minut (179 sekund). S ohledem na silný provoz individuální automobilové dopravy se setkáváme bohužel i s větším zpožděním, které řidiči autobusu ovlivnit nemůžou,” říká v chatu Blesk.cz ředitel Ropid Petr Tomčík. Neustálé stavební práce, které nejsou často dopředu dostatečně rychle řešeny, přivádí povrchovou dopravu do objízdných tras. Situace je zdaleka nejhorší během jarní a letní sezony.

Komplikací jsou pro občany také neustálé změny v trasách a zastávkách linek. Není tak výjimkou, že bez ohlášení jezdí tramvaje a autobusy jinak, než tomu bylo včera. To by se mělo ale vyřešit na podzim tohoto roku, kdy (podobně jako v roce 2012) proběhne velká obměna veřejné dopravy.

„K drtivé většině změn v MHD dochází z požadavku cestujících, potažmo městských částí. Dalším důvodem je stavební činnost a následné výluky, které bohužel neovlivníme. Měnící se dopravní systém Prahy generují požadavky na změnu v MHD. Na podzim 2016 chystáme na základě zadání Prahy celosíťovou změnu, která reaguje na požadavky městských částí a Prahy, která by měla systém Pražské integrované dopravy stabilizovat,“ říká pro Blesk Tomčík.

Neustálé uzavírky komplikují už tak přetíženou dopravu v Praze. Zde je například uzavřena silnice směrem na Podbabu.
Autor: Foto Blesk - Alexandr malachovský

Tunely se nevyplatí, autobusy by měly ještě větší zpoždění

Naneštěstí ani „konečné řešení“ dopravy v podobně tunelového komplexu nevyřešilo přetíženost ulic v Praze automobily. „Autobusové propojení Strahovským tunelem jsme důkladně prověřovali, ale v současné době toto propojení neplánujeme z důvodu silného provozu jak v tunelu, tak přilehlém okolí a z toho vyplývajících zpoždění a nepravidelností uvažované linky,“ dodává pro Blesk Tomčík.

Přesto ale Praha patří podle ředitele Ropid k nejlepším městům s ohledem na veřejnou dopravu vůbec. „Jsem přesvědčen, že pražská MHD patří k jedné z nejlepších v Evropě a zároveň jedné z nejlevnějších, například rozsah slev pro seniory je ojedinělý,“ myslí si Tomčík.

Ve vyšší kvalitě přepravy ale brání Praze mnoho faktorů. Jedním z nich je i nestálá politická situace, která zavedla nižší jízdné, to se projevilo také na přepravě. „Ještě nedávno to bylo skoro 30 %, pak 27 % a dneska příjmy z jízdného činí pouze 22 % nákladů na MHD,“ potvrdil pro Blesk tiskový mluvčí Ropid Filip Drápal.

Nekončící boj

Ne všechny stížnosti jsou jednoduše řešitelné. I přes neustálé změny se ale doprava má zkvalitnit a také rozšířit. Například až do Kladna. „Na integraci Kladenska intenzivně pracujeme. Počítáme i se začleněním kladenské MHD a to je ten důvod, proč integrace proběhne až v průběhu druhého čtvrtletí příštího roku. Je to z důvodu velkého rozsahu a komplexnosti této oblasti,“ zmiňuje Tomčík pro Blesk.

Fotogalerie
6 fotografií