Autobusáci se radují. Dopravní tendr za 5,6 miliardy stopl antimonopolní úřad
V Královéhradeckém kraji, kde byl mimochodem minulý týden na krátké návštěvě prezident Miloš Zeman, chystali již v úterý otevírání obálek v případě tendru za 5,6 miliardy korun bez DPH. Šlo o veřejnou soutěž na autobusové dopravce pro období 2017-2026. Jenže antimonopolní úřad tendr pozastavil.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předběžným opatřením pozastavil tendr Královéhradeckého kraje na autobusové dopravce za 5,6 miliardy korun bez DPH.
Na úterý plánované otevírání obálek s nabídkami uchazečů kraj zrušil. Uvedla to v pondělí mluvčí kraje Martina Götzová. Rozhodnutí ÚOHS podle mluvčí neobsahuje věcné odůvodnění, takže kraj v současné době neví, co k tomuto předběžnému opatření antimonopolní úřad vedlo.
„Každopádně nás tento krok, který přišel těsně před otevřením obálek, překvapil. První stanovisko ÚOHS z konce února letošního roku říkalo, že náš tendr je v pořádku a může pokračovat. Před 14 dny nám zakázal podepsat smlouvu s případným vítězem, ale o zákazu otevřít obálky vůbec nebyla řeč,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).
„Mohu potvrdit, že jsme vydali v uvedené věci předběžné opatření, jímž bylo zastaveno celé zadávací řízení. Úřad má důvodné podezření že zadávací podmínky nemusejí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky sestavené dle těchto podmínek tedy mohou být neporovnatelné,“ vysvětluje mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Úřad podle něj sáhl k předběžnému opatření, aby se neotevřely obálky s nabídkami. „Ve věci probíhají v současné době dvě prvostupňová řízení,“ dodal Švanda.
Odbory: Ukázalo se, že nejsme banda hlupáků
Zadávací podmínky tendru, který měl vybrat dopravce pro roky 2017 až 2026, kritizují autobusové odbory. S výhradami vůči tendru poprvé vystoupily v závěru loňského roku a znovu i na začátku roku letošního. Odboráři žádali zrušení soutěže. Během lednového protestu je podpořili protestem v oranžových vestách i řidiči autobusů na Královéhradecku.
Nyní odbory pozastavení tendru přivítaly. „Ukázalo se, že máme pravdu a nejsme banda hlupáků. Je to vítězství zdravého rozumu nad neznalostí politiků,“ reagoval odborový předák ve společnosti BUSline Jiří Kuchynka. Vypsaný tendr podle něj vedle toho, že neřeší růst platů řidičů, má řadu vad a chyb. „Jediným správným řešením je zrušení tendru a vypsání nového,“ řekl Kuchynka.
Minulý týden odbory přišly s analýzou, že v tendru přichystané jízdní řády jsou tak časově napjaté, že budou nutit řidiče k nebezpečné jízdě.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.