Rekordně dlouhý tříčlánkový autobus Van Hool v pondělí 14. listopadu po poledni poprvé vyjel na svou čtyřměsíční zkušební pouť po trase linky 119. Bude spojovat pražské letiště Václava Havla se zastávkou Nádraží Veleslavín. Je zaručeně nejdelším autobusem, který kdy v Česku vyjel na silnici. Má na délku 24,785 metru a kromě řidiče uveze 181 cestujících.
Podle města a pražského dopravního podniku znamená konec kolabující dopravy z letiště, kdy například po přistání Airbusu A380 potřebuje spoj do města využít na 519 lidí naráz. Pro současné spoje to bylo neřešitelné množství.
Ohromující délku bezmála 25 metrů a prostor pro 181 cestujících teď mohou Pražané i návštěvníci metropole testovat čtyři měsíce. První zkušenosti jsou slibné. Robert Klejch
Pojede i na „Jižák“?
Tenhle obr sveze Pražany nejen na letiště. Město by ho chtělo nasadit i na další vytíženou trasu. „Doufáme, že už v novém roce bude autobus sloužit dalším cestujícím při cestách mezi Smíchovem a Jižním Městem,“ řekl Blesku Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Autobus belgického výrobce o délce 24,785 metru překonává i další testovaný velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, který v Praze jezdil letos v únoru. Kvůli své délce dostal i výjimku – předpisy totiž připouštějí maximální délku jen 18,75 metru. Tato délka vás zaskočí i uvnitř, pokud totiž nemáte dobrý zrak, opravdu téměř nedohlédnete na konec autobusu.
Výhody »dvoukloubáku«
* Motor s převodovkou je v levé části předního článku vozu. Poháněna je tak druhá náprava, což umožňuje použití řiditelné třetí a čtvrté nápravy a tím i přes délku vozidla jeho dobrou manévrovatelnost.
* V zatáčkách sedí daleko jistěji než běžná kloubová Karosa a zadní články nevybočují.
* Každý článek má vlastní klimatizaci, na wi-fi se pracuje.
* V prostoru „kloubů“ jsou další sedačky, svezete se skoro jako na pouti. Je tu dostatečný prostor pro kočárky i vozíčkáře.
* Díky umístění motoru v přední části je v zadních částech jízda téměř bez hluku.