Páternoster, česky oběžný výtah, je soustavou kabin zavěšených těsně za sebou na řetězu, který nikde nekončí. Někteří si ale mylně myslí, že když páternoster dojede do posledního patra, překlopí se a lidé, v něm jedoucí vypadnou.

Nemusíte se ale ničeho bát, pokud dojedete do posledního patra, výtah se horizontálně posune do opačného směru. Můžete s ním tak v podstatě jezdit do nekonečna.

Nejstarší funkční páternoster je v budově rozhlasu

V Praze se jich nachází dokonce 28. Nejstarší funkční z nich můžete najít v budově Českého rozhlasu na Vinohradské ulici. Firma Prokopec ho vyrobila roku 1920, jelikož za první republiky nastal celkový rozmach ve výstavbě výtahů.

Instalován a uveden do provozu byl až roku 1929. 18 kabin výtahu projíždělo jedním směrem 8 stanic a překonávalo zdvih 32,95 metru rychlostí 0,25 metrů za vteřinu díky motoru o výkonu 10 kW,“ vysvětlil princip David Kabele na svých webových stránkách, kde se věnuje právě páternosterům.

Páternoster v Českém rozhlase prošel roku 2007 rekonstrukcí. Do provozu se vrátil roku 2009.
Autor: Český rozhlas

Roku 2007 ale museli výtah v Českém rozhlase rekonstruovat a znovu ho zprovoznili o dva roky později. Celkové opravy stály 6 milionů korun.

„Zajímavostí původního výtahu byly také například popelníčky u vstupů do kabinek. Bohužel je škoda, že se mnoho dalších původních detailů do dnešních dnů nedochovalo,“ dodal na svém webu Kabele.

Studenti Právnické fakulty pořádají party kvůli opravě páternosteru

Další zajímavý páternoster je v budově Právnické fakulty Karlovy univerzity na náměstí Curieových. Ten je ale bohužel zakrytý, jelikož jeho provozu brání špatný technický stav. Děkan fakulty Jan Kuklík se společně s vedením fakulty rozhodl, že bude usilovat o zprovoznění zdejšího výtahu. Ten se tu otevřel roku 1930 a fungoval až do roku 2008.

Páternoster je jedním ze symbolů fakultní budovy a je škoda, že nové generace studentů a také mladší učitelé o něm slýchají již jen z vyprávění. Jízdu výtahem tohoto typu je navíc možno v současnosti zažít v České republice jen v několika málo veřejných budovách,“ uvedl Jan Kuklík.

Právnická fakulta tak vybírá peníze na znovuuvedení páternosteru do provozu. Přispět na opravu tak může kdokoliv, dokonce i sami studenti se do záchrany výtahu zapojují. Pořádají studentské večírky se vstupem, který jde právě na rekonstrukci ojedinělého výtahu.

„Vím, že studentské spolky tady přímo u nás na fakultě pořádal už party, ze kterých šel výtěžek na opravu místního páternosteru. Původně jsem ani nevěděl, že tu nějaký máme, protože je zakrytý, a tak si ho moc lidí nevšimne. Třeba party, kterou pořádali 28. listopadu na podporu výtahu, se dokonce jmenovala Páternosterfest,“ sdělil Blesk.cz student Právnické fakulty Honza.

Studenti pomáhají vydělat peníze na opravu páternosteru na Právnické fakultě.
Autor: Michaela Lišková

Číňané se páternosteru bojí

Na Ministerstvu dopravy se také nachází páternoster. Nad ním kroutí hlavou zahraniční delegace, které sem zavítají na návštěvu. „Když k nám přijedou zahraniční hosté, ukazujeme jim oběžný výtah jako raritu. Například členové čínské delegace z něj byli překvapeni a říkali, že páternoster nikdy předtím neviděli. Když jsme jim řekli, že ho mohou vyzkoušet, nechtěli, protože se báli,“ řekla s úsměvem Daniela, která pracuje na Ministerstvu dopravy.

Palác YMCA se pyšní také jedním z nejstarších páternosterů. Dokonce tu byl slavnostně pokřtěn také malý funkční model oběžného výtahu, jehož autorem je podle všeho Jára Cimrman. Model nesoucí jméno českého génia byl součástí výstavy Cimrman a sport.

„Když Cimrman tento výtah vynalezl, lidé se obávali, že nevystoupí-li z kabiny včas, obrátí se s nimi na půdě či ve sklepě nohama vzhůru. Proto vyrobil názorný model, který jejich obavy rozptýlí,“ vysvětlil tehdy vtipně Cimrmanovu osvětovou činnost Zdeněk Svěrák.

Zdeněk Svěrák s malým modelem páternosteru v Paláci YMCA
Autor: archiv ČTK

Páternoster dnešního typu na přepravu osob byl vynalezen v 19. století v Anglii, na území České republiky se dostal první oběžný výtah roku 1911. Ten byl veřejnosti představen v budově Nové radnice pražské na Mariánském náměstí. V období první republiky měly páternostery a výtahy všeobecně svou zlatou éru.

Dnes jsou ale provozovatelé budov, kde se oběžné výtahy nachází, nedůvěřiví. A to přesto, že páternostery jsou velice úsporným a bezpečným typem výtahu. Běžně jsou tak nahrazovány klasickými klecovými výtahy nebo úplně rušeny.

Seznam páternosterů  v Praze:

Palác YMCA

 

Dopravní podniky v Holešovicích

 

Komerční banka

 

Ministerstvo financí

 

Český rozhlas

 

Palác Lucerna

 

U Nováků

 

Ministerstvo dopravy

 

Generální Štáb AČR

 

Ministerstvo zemědělství

 

Pečkův palác

 

Palác společnosti EGAP, a.s.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj

 

Úřad městské části Praha 7

 

Družstevní asociace

 

Právnická fakulta UK

 

ČVUT FEL/FS

 

Úřad městské části Praha 1

 

Ministerstvo obrany ČR

 

Finanční ředitelství pro Prahu

 

Palác Dunaj

 

Nová radnice, Magistrát Hl.m.Prahy

 

Škodův palác, Mag. Hl.m.Prahy

 

Min. zahraničních věcí ČR

 

Min. práce a sociálních věcí ČR

 

Městský soud v Praze

 

Česká správa sociálního zab.

 

Poliklinika Břevnov

 

 Podívejte se na fotogalerii páternosterů v Praze:

Fotogalerie
14 fotografií