Po 7 dní se slavný Holanďan Iwan Baan loudal ulicemi Prahy s fotoaparátem v ruce, létal vrtulníkem nad domy a projížděl se na kole podél Vltavy. Jeden z nejvyhledávanějších dokumentaristů současné architektury se na více než 10 tisících snímků snažil zachytit letní atmosféru ve městě. Zaměřil se na to, jak lidi využívají městské budovy a místa. Centrum architektury a městského plánování pořádá výstavu jeho nejlepších fotek. Spíše než nablýskané fotky z průvodců však čeká návštěvníka syrová realita Prahy.
Pražský deník ve fotkách
Výstava je rozdělena do čtyř částí. Jako první se návštěvník seznámí s prvním pohledem, který se naskytne návštěvníkům přijíždějícím do Prahy. Této sérii fotek vévodí snímek hlavního nádraží s detailem dvou holubů letících nahoru. Další skupina snímků sleduje centrum města včetně náplavky. Na návštěvníky také čeká zachycena periferie, mimo jiné s fotkou bezdomovecké „chajdy“ pod mostem. Jako poslední se fotograf zaměřil na přírodní scenerii. Tu reprezentuje třeba zelené okolí Vltavy.
Velkoformátová projekce výstavního sálu je věnována Baanovým leteckým snímkům – návštěvníci výstavy tak mají jedinečnou možnost spatřit Prahu z nezvyklých úhlů pohledu a v netušených souvislostech. Na protější stěně výstavního sálu pak expozice odhaluje téměř všechny snímky, které Iwan Baan v Praze pořídil. Každý snímek je navíc opatřen datem pořízení a GPS adresou, takže si zájemci mohou místo najít na mapě a navštívit ho.
„Iwan Baan se na svých fotografiích z Prahy neomezuje na notoricky známé a vyhledávané lokality, ale i na ty opomíjené. Mapuje také důležité brownfieldy, jako Nákladové nádraží Žižkov nebo okolí metra Vltavská, a zachycuje je v jejich syrovém stavu,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Jak vybrat to správné místo
Iwan Baan neměl dopředu rozplánováno, kde bude fotit. „Jedna věc vede ke druhé. Naše původní myšlenka byla dokumentovat město z pohledu od řeky. To mě poučilo o mnoha aspektech města. Z této pozice se začaly větvit další myšlenky na místa, kde fotografovat,“ informuje holandský autor snímků. Hodně mu prý také pomohl tým z CAMPu.
Nejlepší dopravní prostředek pro fotografa je podle Iwana kolo. „V dnešní době už jsou dostupná i elektrokola, která pomohou fotografovi zdolat i menší kopce,“ usmívá se. Díky kolu se může člověk rychle přemísťovat, ale zároveň zastavit, kdykoliv chce.
Při focení nezažil žádnou podivnou situaci. „Zde v Praze jsem cítil určitou neformálnost a bezstarostnost města i lidí. Obyvatelům nevadilo, když jsem je oslovoval,“ říká Blesku Iwan Baan. Podle něho vychází tato vlastnost ze samotné kultury. V jiných zemích mohou lidé vnímat focení negativně. Praha podle fotografa spojuje vznešenost stejně jako Paříž, ale zároveň jsou tu obyvatelé neformální a pohodoví.
Město si fotograf užil i jako návštěvník. „Vždy zkoušíme jíst místní jídla. Užil jsem si lokální kuchyni. Ale velkým pijanem piva nejsem,“ odpovídá se smíchem Iwan na otázku. Na městě ho nejvíce zaujal „mišmaš“ architektonických stylů a typů budov i to, jak spolu koexistují. „Vedle sebe stojí nádherná modernistická budova, sochy formující plot s historickým klášterem v pozadí. Činžovní domy mají zase různé barvy, které se vyjímají proti modré obloze,“ popisuje. Tato kombinace je prý pro Prahu velmi specifická.
Tipy a triky pro fotografy
Těm, kdo chtějí v Praze fotit, doporučuje Iwan Baan využívat různé způsoby dopravy. „Jakýkoliv dopravní prostředek vás nutí se dívat na město jinak. Pomalé tempo a setrvávání na jednom místě, když jdeme pěšky, nebo doprava autem, kdy jsem několik fotek pořídil za jízdy,“ usmívá se fotograf. Díky tomu se mu otevřely nové pohledy na Prahu.
„Na místech, která jsem vyfotil, rád fotografuji každodennost a všední život. Praha má takových míst mnoho. Velkolepost, ale k tomu normální život, který se děje okolo toho všeho. Na první pohled se sice může zdát, že je Praha pozlacená, ale když se člověk podívá pod povrch, zjistí, že není všechno zlato, co se třpytí,“ ukončuje Iwan Baanes.
Iwan Baan: Prague Diary Jan Dařílek