Motorky, které jsou výstavě k vidění, pochází ze sbírky Radka Uhlíře. „Benzínem jsem politý celý život, jezdil jsem od malička. Sbírka začala vznikat zhruba před 13 lety,“ popsal začátky své kolekce. Tehdy si koupil od kamaráda tzv. kývačku, jak se v Česku říká motorce značky Jawa-ČZ 175 typ 356. K té měl citový vztah, protože na ní jezdil jeho dědeček. Vyráběla se mezi lety 1956 – 1960. Tehdy se rozhodl, že dá dohromady kolekci všech motorek této značky, které se vyráběly v období před 2. světovou válkou.

Na výstavě toho kromě motocyklů této klasické české značky bude k vidění mnohem více. „Kategorie jsou tři - předválečná část, poválečná část a pak kategorie, které říkáme motocykly s příběhem. To jsou motocykly, které mají zvláštní nebo silný příběh,“ řekl za pořadatele Michal Šesták. Kromě dvou výjimek tu není žádný stroj vyrobený před méně než padesáti lety. Nejstarší model je starý 118 let, tedy z roku 1903.

Radek Uhlíř základ své sbírky budoval 2 až 3 roky. Za tu dobu se mu podařilo posbírat předválečné modely Jawy, pak přidal i značku ČZ, dnes známou jako Česká zbrojovka. Kromě toho sbíral také značku Praga a postupně se začala jeho sbírka rozrůstat o další modely i ze zahraničí. „Jsou tu z 95 procent české a německé stroje,“ doplnil k tomu Radek Uhlíř. Řada modelů, které sbíral, jsou spojené s jeho dětstvím a na kterých sám jezdil.

První motorku si postavil sám

Hned u vchodu je proto k vidění jeho první motorka, kterou si sám postavil. Začal jezdit už v devíti letech, kdy mu začal jeho dědeček půjčovat svého Pionýra, kterému nikdo neřekl jinak než „pařez“. „Když mi bylo asi třináct, řekl mi: Už ses toho mýho pařeza nahonil dost, vylez si na půdu, tam je spoustu dílů a postav si svého,“ popsal své začátky s motorkami. Motorku, kterou tu vystavuje, pak po pár letech zase uložil na půdu a teď ji po 40 letech snesl dolů zas právě při příležitosti výstavy své sbírky.

Je tu jeho srdcová záležitost, motocykl značky Zündapp, na kterém se ženil. Motorku mu převezli nejprve se sajdkárou, ve které si pak odvezl svojí manželku. Zajímavý příběh má také francouzská motorka, ke které se dostal spíše náhodou.

Pán, od kterého ho koupil, mu vyprávěl příběh o tom, jak se dostala do Česka. Patřila původně jeho příbuznému, který během 2. světové války bojoval ve Francii a vracel se odtamtud z fronty domů. Na vesnici ho prý zastavil jeden místní sedlák a ptal se ho, kam jde. On mu odpověděl, že jde domů do Čech. „Tak mu řekl, že to má daleko, došel s ním do stodoly, vzal motorku a dal mu jí, aby mu cesta dobře ubíhala,“ vyprávěl příběh jednoho z motocyklů.

Renovace může trvat i roky

Kromě českých značek Jawa, ČZ, Laurin &Klement jsou k vidění i motorky BMW, DKW, Zündapp. Radek Uhlíř sám také motocykly renovuje, na výstavě jsou k vidění některé modely v tzv. nálezovém stavu. Tedy ve stavu, ve kterém je koupil a pak stejný model po renovaci.

Práce to rozhodně není málo, motorku musí v podstatě rozebrat na součástky a pak ji zase složit. Náhradní díly na takto staré modely se shání většinou po různých burzách nebo přes internet. Některé kusy, například šrouby, si musí sám vyrobit. „Když má člověk štěstí, tak ji zrenovuje za rok,“ řekl s tím, že to je ale spíš hodně optimistický odhad a někdy to může trvat i třeba pět let. Ně všechny motocykly na výstavě jsou pojízdné, důležitější než provozuschopnost je podle Uhlíře původní stav. „Ta doba sbírání byla tak hektická, že jsem ze všech těchto motocyklů jel zhruba na třech," dodal Uhlíř.

Soutěž pro návštěvníky

Organizátoři připravili také soutěž pro návštěvníky. Po skončení výstavy se ze vstupenek vylosuje výherce, který dostane  motocykl ČZ 125 T z roku 1949. To je zrovna jeden z modelů, na kterých se Radek Uhlíř i sám ujel během charitativní akce asi 90 kilometrů.

Výstava se koná na střechách Křižíkových pavilónů na ploše zhruba 6000 m2, kde lze podle organizátorů dobře regulovat počty návštěvníků a zároveň je  kvůli hygienickým opatřením dostatečně rozptýlit. „Toto je první akce pro veřejnost, kterou se po uvolnění opatření podařilo uskutečnit,“ doplnil ředitel Výstaviště Tomáš Hübl.

Otevřena bude od 11. června do 5. září. Ve všední dny bude otevřeno od 12:00 do 20:00, o víkendu se bude otevírat už v jedenáct hodin.

Video
délka: 00:29.54

Pozor, jede replika unikátního elektromobilu Dora z roku 1906! Blesk TV Zdeněk Matyáš

Fotogalerie
48 fotografií