Pohonné hmoty byly za druhé světové války nedostatkovým zbožím. Drtivou většinu veškerých zásob spotřebovala armáda, která tyto látky využívala k pohánění tanků a dalších vojenských vozidel. Nedlouho po zahájení největšího světového konfliktu v dějinách lidstva se tato situace začala nevyhnutelně promítat také do ulic Prahy.

Dochovaly se proto unikátní fotografie, na kterých například u Národního muzea parkuje osobní vůz s podivnými kamny na zadní části karoserie, na Václavském náměstí se pak lidé pozastavovali nad automobily s plynovými bombami na střeše.

Problémy po několika měsících

od října roku 1939, tedy pár měsíců po vypuknutí konfliktu, došlo kvůli nedostatku pohonných hmot k drastickému omezení autobusové dopravy v Praze. Některé vnitroměstské úseky se přestaly obsluhovat, později se vybrané linky zrušily úplně.

Automobil na alternativní palivo před Národním muzeem, rok 1945
Autor: ČTK

„Zhruba od roku 1941 se začalo kvůli válce jezdit na dřevoplyn, poté na stlačený nebo nestlačený svítiplyn. Improvizací z hlediska náhradních paliv bylo poměrně dost, zavedla je postupně také většina pražských autobusů Elektrických podniků,“ prozradil vedoucí Archivu Dopravních podniků hlavního města Prahy (DPP) Pavel Fojtík.

Po porážce nacistického Německa a jeho spojenců se válkou zdevastovaná Evropa vracela do normálních kolejí velmi pozvolna, také nedostatek pohonných hmot se tedy nevyřešil okamžitě. Situace dokonce došla tak daleko, že se krátce do provozu vrátily také poštovní dostavníky tažené koňmi. Vozidla s kamny a plynovými bombami připevněnými k jejich exteriéru poté postupně z ulic vymizela.

Podívejte se, jak speciálně upravená auta na alternativní paliva vypadala:

Fotogalerie
7 fotografií

Desítky let nevídaná věc: Podívejte se, jak to vypadalo, když se do Prahy alespoň částečně vrátily trolejbusy:

Video
Video se připravuje ...

Dopravní podnik od neděle 15. října testoval elektrobus s dynamickým i statickým dobíjením přes trolej. Dopravní podnik hlavního města Prahy