Před soudem opět stanul řidič nákladního vozidla, který při převozu dvou historických tanků narazil do autobusu vězeňské služby, pan Miroslav K. (50). Soud v případu vyslechl další svědky včetně majitele historických tanků a příslušnice vězeňské služby, která má od nehody trvalé následky a musela se nadobro rozloučit se svou sportovní kariérou.

Při nehodě na městském okruhu v roce 2019 tehdy zahynul jeden z příslušníků vězeňské služby, dalších 14 bylo zraněno. Řidič tahače je kvůli překročení váhového limitu obžalován z obecného ohrožení z nedbalosti a hrozí mu až desetileté vězení.

Po nehodě ji nikdo nezaměstná

Kromě dvou dalších dozorců u soudu vypovídala také žena, které nehoda obrátila život naruby. Mladá příslušnice vězeňské služby Denisa K. tehdy seděla na sedadle, které je v protisměru jízdy a dohlížela na odsouzené, kteří byli eskortováni. Svůj prožitek nehody si pamatuje jen útržkovitě, jelikož při ní utrpěla vážné zranění hlavy a do nemocnice jí musel přepravovat vrtulník.

„Pamatuji si jen, jak ležím v autobuse, kde jsem byla jen já a vězni. Když jsem se dostala ven, cítila jsem velkou tržnou ránu na hlavě, ze které mi tekla krev, v tu chvíli přišly strašné bolesti,“ popsala své vzpomínky u soudu.

Kvůli zranění páteře má trvalé následky. „Musela jsem nechat svou sportovní kariéru a skončit u vězeňské služby, doteď mám bolesti, kvůli kterým musím brát medikamenty.Nejhorší je, že Denisu nyní nikdo kvůli jejímu zdravotnímu stavu nechce zaměstnat. „Jsem nyní na úřadu práce a náhrady, které pobírám, jsou opravdu malé. Mé výhledy jsou takové, že se stářím se můj stav bude jen zhoršovat“, popsala, jak jí nehoda poznamenala.

Není přitom jediná. „Měl jsem rozbitou hlavu, která byla šitá. Zlomenou nohu. Půl těla jsem měl fialové od podlitin. Také něco s krkem jsem měl. Po nehodě jsem musel absolvovat tři operace pravého kolena, hrozí mi výměna kolena. Nehoda mne ovlivnila hodně. Sportoval jsem, byl jsem kulturistou. Měl jsem práci, která mne naplňovala a bavila. Přišel jsem o práci svých snů,“ uvedl při předchozím líčení dozorce Martin N. Ten v důsledku nehody u vězeňské služby musel skončit.

Majitel tanků: Nebýt řidiče, byly by škody větší!

Své svědectví řekl soudu také majitel převážených tanků Jaroslav J. (73), který ve svém vlastním autě tahač s nákladem doprovázel. Ten opakovaně zdůraznil, že obžalovaný řidič „působil nesmírně profesionálně“ a dodal, že z jeho pohledu, kdyby Miroslav K. tahač na poslední chvíli nestočil, došlo by k podstatně větším škodám.

Miroslav K. je obžalován z obecného ohrožení z nedbalosti kvůli srážce s vězeňským autobusem z května 2019. K nehodě došlo na Pražském okruhu. Podle svědků to byl však řidič autobusu, kdo jel na vozovce nepřiměřenou rychlostí. (24. srpen 2022)
Autor: Alexandr Malachovský

Váhu nákladu podle svých slov vypočítal a odhadl podle údajů dostupných na internetu: „Když se podíváte na internet, celá ta sestava tanků v této výbavě by měla vážit 43 tun. Nebyly v nich pohonné hmoty, ani těžké granáty, když jsme tohle odečetli, vyšlo nám 34-36 tun.”

„Na váhy jsme nikdy nejezdili, vždy se to odhadovalo, nikdy jsem za 20 let nezažil, že by se to přímo vážilo,“ dodal.  Soudu také sdělil, že nehodlá škodu na tancích, která se pohybuje kolem sedmi milionů, vymáhat po řidiči tahače, jelikož moc dobře ví, že má více než dost starostí a je přesvědčen, že nehodu nezavinil. „Věřím, že Miroslav K. soud vyhraje a škodu bych pak chtěl vymáhat z pojištění vězeňské služby“, sdělil na závěr.

A co řidič autobusu?

Jak soud pokračuje, objevují se svědectví, které jsou spíše ve prospěch Miroslava K. Oproti tomu se poukazuje na to, že řidič vězeňského autobusu nepřizpůsobil svou jízdu provozu, který v den nehody na Pražském okruhu byl. Situace podle svědectví byla následující - autobus, přepravující vězně, jel nepřiměřenou rychlostí a nestihl dobrzdit tvořící se kolonu. Předjel při tom tahač s tanky, který důsledky nehody nestihl dobrzdit.

Autobus kolem mě projel ve značné rychlosti. Lekl jsem se. Doslova profičel. Autobus přilítnul, prolítnul, rána a hotovo,“ řekl už dříve u soudu další ze svědků Luboš Š., který byl ten den účastníkem provozu. Na rychlou jízdu autobusu si u soudu stěžovali i vězeňští dozorci. „Autobus může jet 130, tak jsem tento limit využíval. Byl volný provoz, předpisy to umožňovaly,“ hájil se řidič autobusu Jaroslav B. (49) s tím, že před nehodou jel rychlostí mezi 80 až maximálně 95 km/h. Soud bude pokračovat dalšími výpověďmi a posudky znalců.

Fotogalerie
33 fotografií