U úvodního soudního stání odmítl řidič tahače, jenž převážel těžkou vojenskou techniku, vinu za smrt příslušníka Vězeňské služby ČR a další zranění. „Jsem přesvědčený, že jsem v daném okamžiku udělal všechno, co je v mých silách, abych nehodě zabránil,“ řekl soudu Miroslav K. Svědectví, která tehdy zazněla, mu částečně dávala za pravdu.

V pondělí u Obvodního soudu pro Prahu 5, který případ rozplétá, zazněla další svědectví. Promluvil Martin N., který v době nehody seděl ve vězeňském autobuse. „Hlídali jsme vězněné osoby. Chovali se různě. Někteří křičeli, že jedeme rychle. Jedna vězeňská osoba upozorňovala, jestli je snad nechceme zabít,“ popsal atmosféru před střetem.

Podle něj nebylo kam spěchat, neboť se jednalo o běžný převoz, řidič autobusu jel ale rychle, na rychlou jízdu ho dokonce upozorňoval velitel eskorty. „Řidič je vězeňské prase, pardon,“ nechal se slyšet Martin N., který s řidičem podle svých slov nejel poprvé. „U Ořechu jsme míjeli jedoucí tanky. Po chvíli jsem slyšel velitele, který zakřičel pozor,“ uvedl svědek. Řidič následně údajně začal brzdit, následoval střet a po něm další nečekaný náraz. Pak měl řidič začít brzdit. Následovala kolize, po ní další nečekaný náraz.

Dveře nešly otevřít, lidé tak museli vytlouct okna a vyskákat jimi. „Vylezli jsme všichni ven. Kolegové pak vypáčili dveře. Měl jsem rozbitou hlavu, která byla šitá. Zlomenou nohu. Půl těla jsem měl fialové od podlitin. Také něco s krkem jsem měl. Po nehodě jsem musel absolvovat tři operace pravého kolena, hrozí mi výměna kolena. Nehoda mne ovlivnila hodně. Sportoval jsem, byl jsem kulturistou. Měl jsem práci, která mne naplňovala a bavila. Přišel jsem o práci svých snů,“ uvedl Martin N. ke svým zraněním. 

„Jeli jsme rychle“

V autobuse seděl v době nehody i Emil B. (32), další z vězeňských dozorců, celou dobu si povídal s Filipem S., jenž při nehodě pak přišel o život. „Jeli jsme rychleji, nevím, kolik to bylo, ale celou cestu jsme jeli rychle. Pak jsme narazili, pár vteřin nato přišel druhý náraz. Nastal řev, kouř. Filipovi chyběl kus hlavy, co jsem viděl. Zbytek jsem měl na sobě,“ popsal u soudu s tím, že pak pomáhal autobus evakuovat. „Bylo to rychlé. 2-3 minuty a byli všichni venku. Až na Filipa.“ 

I on uvedl, že řidiče napomínali, aby zpomalil. „Řekl bych, že na výzvy nereagoval vůbec. On takhle jezdil furt. Myslím, že se nezměnil,“ uvedl Emil. „Neviděl jsem, proč došlo k nárazu. Ani nevím, proč došlo ke druhému střetu. Nejspíše nedobrzdil, neměl kam uhnout. Bylo tam zúžení.“  On sám z nehody vyvázl s pohmožděným kolenem, rukou, žebrem. „Řidič po nehodě vyšel ven mezi prvními. Vzal si batoh, bundu a sedl si ke svodidlům. Nic nedělal. Ani nepomohl,“ uvedl Emil. 

Svědectví řidiče autobusu

Promluvil také řidič vězeňského autobusu Jaroslav B. (49). „Autobus začal hořet od zadní části. Bylo to hrozně rychlé, fofr, jak to chytlo. V autobuse jsem byl přimáčklý volantem, trvalo mi, než jsem se dostal ven. Asi jsem vylezl jako poslední. Až venku mne upozornili, že v autobusu zůstal jeden kolega,“ popsal průběh nehody.

Někdo z vězňů měl rozseklou hlavou, viděl jsem krev. Zaznamenal jsem spíše tržné rány. Když přijeli hasiči, některý z kolegů jim sdělil, že v autobuse skončil kolega, kterému již není pomoci,“ popsal řidič. U soudu uvedl, že jel rychlostí 80 až 90 km/h, maximálně 95 km/h, když předjížděl kamiony. Do zúžení vjel podle svých slov už jen na volnoběh a nezrychloval, brzdit začal až před nehodou, kdy auto před ním zničehonic začalo rychle brzdit. 

V provozu prý ale běžně jezdil 130 km/h. „Autobus může jet 130, tak jsem tento limit využíval. Byl volný provoz, předpisy to umožňovaly,“ uvedl. Na dotaz, zda bere ohled na to, že veze cestující, kteří nejsou připásaní, uvedl, že ohled bere. Příčinou nehody prý mohlo být jeho nedobrždění. „Když do nás narazil kamion zezadu, co jsem slyšel, bylo to proto, že měl větší náklad, než je povoleno, proto nedobrzdil on. Ale to je moje domněnka,“ uvedl řidič. Za překročení rychlosti byl v minulosti kázeňsky kárán.

„Myslím si, že mi nikdo nic k rychlosti jízdy neříkal, že bych měl zpomalit, a to ani od kolegů, ani od vězňů,“ vrací se řidič k tragické nehodě. Po té jej čekalo kázeňské řízení, na jehož konci dostal pokutu. Soudní líčení bude pokračovat dalšími svědectvími a znaleckými posudky.

Video
Video se připravuje ...

Na Pražském okruhu se srazil vězeňský autobus s tahačem, jenž vezl dva historické tanky. Martin Minařík

Fotogalerie
25 fotografií