Tank Sherman si Rogl nechal před čtyřmi lety přivést z Argentiny. Stroj byl ve špatném stavu. „Bylo to v květnu a hned jsme začali s jeho renovací. Celkem nás na něm dělalo patnáct. Jsem moc vděčný Janu Šulcovi, kterému říkáme Jelly, je to nejlepší opravář tanků v Česku. Hodně mi pomohl,“ svěřil se Rogl.

Práce s motorem

Nejdříve začala oprava podvozku, udělala se i kola. „Na řadu pak přišel motor. Dát ho dohromady bylo z celé renovace nejnáročnější. Váží totiž 1500 kg. Museli jsme vyrobit vedení paliva a udělal celou elektrickou hydrauliku,“ popsal Rogl.

„Někdy jsme dělali od rána do večera v kuse celý týden. Pak jsme si chvíli odpočinuli a vše začalo nanovo,“ řekl Rogl. Celkem strávili pracemi na opravě tanku tři tisíce hodin.

Nekončící fuška

Na řadu pak přišel vnitřek tanku. „Dělali jsme vnitřní vybavení jako sedačky, vnitřní komunikační zařízení, radiostanici, rozmístili jsme po okrajích repliky munice a osadili i kulomet. Nakonec jsme na hotový podvozek umístili věž,“ vysvětlil Rogl.

„Na ní chybí dodělat ještě nějaké detaily, takže po oslavách ji sundáme a vše doladíme a vrátíme zpátky,“ dodal Rogl. Renovace skončila tím, že Rogl sehnal v Holandsku na tank gumové pásy, takže obrněnec může jezdit i po silnici.

Shánění razítek

Tank Sherman M4A4 pochází z Argentiny. Stál na vrakovišti v Buenos Aires a Rogla na něj upozornil kamarád. „Řekl mi, že je sice zchátralý, ale když se opraví, bude jezdit. Tři a půl roku mi trvalo shánění všech potřebných razítek. Na rozdíl od ČR měl totiž starý tank v Argentině stále status vojenského materiálu,“ vysvětlil Rogl.

Rejdaři pak nechtěli obrněnce naložit na loď. „Nakonec jsem jednoho sehnal, který mi Shermana přivezl do Hamburku. Když tank uviděli Němci, nechali prohledat celou loď. Ta místo několika hodin strávila v přístavu dva dni. Rejdař mi pak vyloženě poděkoval,“ řekl Rogl. Z přístavu pak tank přijel do Čech na návěsu kamiónu.

Třikrát přes Atlantik

Roglův tank Sherman třikrát přeplul Atlantik. Nejdříve v roce 1943, když ho v USA vyrobila továrna firmy Chrysler a americká armáda ho poslala do Evropy, kde válčil na bojištích.

Po válce ho Američané prodali Argentině. Odtud se dostal do ke sběrateli do Čech. Kromě tohoto tanku, jsou v ČR ještě tři další Shermany. Vlastní je Vojenský historický ústav, jsou ale nepojízdné.

VIDEO: Slavnosti svobody 2018 v Plzni: městem projel Convoy of Liberty.

Fotogalerie
35 fotografií