Pokud řidič včas nezareaguje na překážku na kolejích, systém to zvládne za něj. „Když mi za jízdy detekuje překážku, na displeji mi příslušná ikona zoranžoví, pokud já jako řidič nezareaguji, ikona zčervená, vyšle zvukový signál a systém sám začne brzdit,“ vysvětlil řidič Tomáš Rymel.

Novinka se skládá z kamery se speciálními čidly a radaru. „Systém stál přes 31 milionů korun, ale vzhledem k tomu, že podobná suma může vzniknout už při jedné vážnější nehodě, je to cena rozhodně adekvátní. Priorita je bezpečnost,“ řekl ředitel DPO Daniel Morys.

Skončí „chytání“ tramvají?

Bouračky aut nepozorných řidičů s tramvajemi probíhaly ve městě tak často, že je Ostravané ironicky nazvali soutěží a jízlivě pojmenovali „Chyť si svou tramvaj“.

Video
Video se připravuje ...

Řidič DP Ostrava Tomáš Rymel vysvětluje, jak funguje nový antikolizní systém v tramvajích. Michal Charbulák

Díky systému by mělo být nehod výrazně méně. Měl by pomoci zabránit i tragédiím. „Systém umí zareagovat nejen na tramvaje a auta, ale i na chodce,“ řekl řidič Tomáš Rymel.

Vychytávali i stíny

Testování antikolizního systému trvalo přes dva roky. „Byl zprvu nainstalován do dvou tramvají. Testy byly vysloveně mravenčí prací. Zkoumaly se podmínky na jednotlivých úsecích, za světla, za šera, za tmy, vychytávaly se falešně vyhodnocená nebezpečí jako stíny a podobně,“ vysvětlil šéf dopravního podniku Daniel Morys.

Chtějí to mít komplet

Novinka byla zavedena do všech 39 tramvají typu Stadler, dopravní podnik plánuje instalaci i do nejnovějších tramvají ostravského vozového parku Škoda 39T.

„Systém se v čase stále vyvíjí, takže je jisté, že v budoucnu budou jeho schopnosti ještě vyšší,“ řekl ředitel Daniel Morys.

Fotogalerie
7 fotografií