Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před 100 lety, konkrétně v letech 1909 a 1967, v době intenzivní těžby uhlí. Na trať byly napojeny nejvýznamnější důlní podniky a přilehlé obce a města jako Orlová, Rychvald, Doubrava i Bohumín.
Tramvaje jezdily narvané k prasknutí, hlavně během poválečných 50. let, až v 60. letech začal zájem a upadat a postupně byly rušeny. Údržba poddolovaných tratí byla čím dál náročnější. Teď o jejich návrat usilují města i Moravskoslezský kraj.
Už to domlouvají
Smysl projektu potvrdila studie proveditelnosti. „Chceme oživit místa, která patřila těžbě uhlí. Pohornická krajina nabízí obrovský potenciál, tramvajové propojení rozvojových lokalit s městy bude pro investory jistě velmi zajímavé,“ uvedl náměstek hejtmana Radek Podstawka.
Kraj si předběžně plácl s Karvinou, Orlovou a Rychvaldem, oficiálně se už do projektu zapojila Ostrava. „Pro občana Ostravy bude zajímavé dojet komfortně tramvají do zoo, Orlové, k šikmému kostelu. Následovat může i propojení na Havířov,“ přidal se náměstek primátora Miroslav Svozil.
Po trasách starých vleček
Páteří plánované 25 kilometrů dlouhé tratě mají být převážně již nevyužívané důlní vlečky a koridory.
„Nové tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích, není to možné technicky ani z bezpečnostních důvodů. Půjde o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu, která bude mimo zástavbu moci jezdit až 80kilometrovou rychlostí,“ upozornil náměstek Podstawka.
Projekt má stát atronomických sedm miliard korun a první etapa tratí může být hotová v roce 2032.
VIDEO: Na zmodernizovanou trať v Opavské ulici v Ostravě-Porubě se vrátily tramvaje.
Na zmodernizovanou trať v Opavské ulici v Ostravě-Porubě se vrátí tramvaje. DP Ostrava