Ležící muž lidem, kteří se o něj strachovali, sdělil, že před dvěma lety prodělal mrtvici. Domnívali se tak, že je i za náhlým kolapsem a když záchranáři dlouho nejeli, opakovaně je urgovali. Podle mnohých prý záchranáři pochybili.

„Naše posádka se zpožděním přijela, to je pravda,“ potvrdil krajský mluvčí záchranářů Lukáš Humpl. Ovšem s dovětkem, že zákonnou lhůtu pro dojezd 20 minut museli plnit u pacientů, kteří bojovali o život, nebo byly jejich obtíže fatálnější.

Operátorky na lince 155 jsou školené a již během hovoru vyhodnocují, v jak závažném stavu člověk s obtížemi je.

Tento pacient podle Humpla trpěl interními obtížemi. „Nešlo tedy o mozkovou mrtvici. Jeho obtíže byly nezávažného charakteru. To znamená, že dostaly přednost další, závažnější případy. Pomoc proto v  tomto případě byla odložitelná,“ vysvětlil mluvčí.

Bohužel, nedalo se jinak

„Mrzí nás, že taková situace nastala, ale taková byla situace. Pacient byl následně na ulici ošetřen, a ještě jednou zdůrazňuji, neměl mozkovou mrtvici, nebyl v ohrožení života ani zdraví, jeho stav byl naprosto jednoznačně nezávažný,“ doplnil záchranář.

Operátor při opakované urgenci o pomoc volajícím vysvětlil, že místní posádky jsou všechny v terénu. V Ostravě tou dobou operovaly i další tři sanity ze sousedních okresů. Všechny byly vytíženy. Jedna měla navíc drobnou kolizi a nebyla proto pojízdná.

Zneužití linek?

Lidé často volají na tísňovou linku s obtížemi chronického charakteru, u nichž není patrné nějaké akutní zhoršení. Případně jde o několik dní trvající neohrožující stav. Obé jsou záležitosti pro ošetření ze strany praktického lékaře a není nutno volat na linku tísňového volání,“ řekl Lukáš Humpl.

Častý argument, který operátoři tísňových linek slyší, když vysvětlují, že v konkrétním případě není zásah ZZS nutný, bývá, »Já si vás platím, tak se nevyptávejte a přijeďte!«

Sanitka není taxi

„Po operátorech je například požadováno i »odvezení do nemocnice«, přičemž si lidé podle všeho neuvědomují, že zdravotnická záchranná služba poskytuje přednemocniční neodkladnou péči a není dopravní sanitní službou,“ uvedl mluvčí.

Případně je dispečer žádán, aby vyslal k pacientovi lékaře, který »by se na nemocného podíval«. Lékaři ZZS ovšem poskytují přednemocniční neodkladnou péči, nikoliv ošetření při běžných či dlouhodobých onemocněních.

Neznalost lidí

„Nadužívání vyplývá v části situací z neznalosti lidí, pokud jde o účel naší služby. Mezi další důvody pak nepochybně patří též pohodlnost, či snaha zdravotní problém jednoduše vyřešit přivoláním »záchranky«. Svou roli jistě hraje i případná nedostupnost praktického lékaře a nepoučení lidí, kam se obrátit, když je ordinace praktika právě zavřená,“ sdělil mluvčí.

Operátoři ZZS musí vyhodnotit skutečnou naléhavost aktuálního stavu pacienta, určit prioritu jeho ošetření a zkoordinovat činnost podsádek v kraji tak, aby jejich pomoc byla poskytována efektivně.

Zábavy naštěstí ubývá

Případů zneužití tísňových linek ubývá. Nejsou již tak časté zlomyslné telefonáty například dětí, které dříve volávaly cestou do a ze školy. Výjezdy k neexistujícím nahlášeným událostem jsou prý dokonce už naprostou výjimkou.

VIDEO: Na Benešovsku se v srpnu srazila sanitka s autem. Převážená pacientka zemřela.

Video
Video se připravuje ...

Na Benešovsku se srazila sanitka s autem. Převážená pacientka zemřela Aktu.cz

Fotogalerie
11 fotografií