Chodci, řidiči, ale i hasiči nebo sanitky mířící do Starého Blanska s třemi tisícovkami obyvatel museli léta čekat dlouhé minuty u stažených závor na hlavním železničním koridoru z Brna do České Třebové. S tím bude nyní konec!

„Obloukový most, který svařili dělníci na pravé straně řeky, posunuli stavbaři na druhý břeh po speciální výsuvné dráze,“ řekl starosta Blanska Jiří Crha (ODS). Pro město jde podle něj o nejdůležitější dopravní stavbu v novodobé historii.

Kvůli zachování provozu železnice pracovali dělníci pouze v noci a tlačil je čas. „Most jsme museli kvůli provozu vlaků vysunout až na levý břeh nejpozději do pátku 2. září,“ upozornil stavbyvedoucí firmy Metrostav DIZ Robert Škarecký. Náročnou operaci se podařilo dokončit už ve čtvrtek odpoledne. Teď budou cestáři napojovat most na silnici. Definitivně hotovo má být v prosinci.

Most je do kopečka a z kopečka

Hlavní nosný mostní ocelový oblouk je dlouhý 77,6 metru se dvěma estakádami z předpjatého betonu. Délka nosné konstrukce je 158,4 metru. Výška mostu nad terénem je 9 metrů, výška oblouku 12 metrů. Zajímavostí je, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33 procenta, což na mostech bývá méně obvyklé. Dílo stálo 264 milionů korun.

Video
Video se připravuje ...

Most v Blansku a přípravy na jeho vysunutí přes železnici a řeku Svitavu Jiří Nováček

Most se sunul po kolejích

Výsuv tisícitunového kolosu byl unikátní i pro odborníky. Dělníci museli postavit mohutnou, více než stometrovou výsuvnou dráhu z oceli, na jejíž vrchol umístili dva páry zdvojených kolejnic. Na nich posouvali samotnou 76 metrů dlouhou ocelovou mostní konstrukci na druhý břeh řeky Svitavy.

Konstrukce je z oceli od Mariupolu

U oceli pro výrobu přemostění bylo nutné zajistit specifické požadavky na vlastnosti materiálu. Splnit je měla ocel zpracovávaná ve Vítkovicích, dodávky ale do Vítkovic putovaly z okupovaného Mariupolu, který postihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu. Dělníci pak museli stáhnout téměř dvouměsíční výpadek v dodávkách.

Jak to fungovalo?

Most je na jedné straně uložený na výsuvná kluzná ložiska, na straně druhé je opatřený dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. „Vlastní posun zajišťují dva páry hydraulických pístů napojených na tlačné zařízení. Ty most, laicky řečeno, postrkují kupředu,“ vysvětlil Robert Škarecký.

Fotogalerie
26 fotografií